Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Сря 30 Сеп 2020, 19:41
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
На този ден... (част 4)
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
Страница 24 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 22, 23, 24, 25, 26, 27 Следваща
Автор Съобщение
Odzava

Регистриран на: 24 Авг 2005
Мнения: 418
Местожителство: Хашира Джима

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2010, 02:33    Заглавие:  

Митко, рубриката ти е супер !!! Ако нямаш против само да добавя нещо за Панамския канал.

Отделянето на Панама от Колумбия става с финансирания от САЩ преврат и силите на пожарната команда на град Панама и специално наети няколко десетки "банделерос". САЩ признават независимостта на новата държава 30 минути след нейното обявяване. Цялата пукотевица е била резултат от похода на "Големия бял флот", по време на който САЩ виждат на практика, че комуникацията между Източното и Западно крайбрежия е практически невъзможна около нос Хорн. И се налага да държат равностойни ескадри броненосци в Атлантика и Пасифика, без възможност да ги усилят една с друга. Тогава се ражда идеята за канал между Карибско море и Тихия океан. По този начин оперативно изолираните Атлантическа и Тихоокеански ескадри получават възможност да се усилват една друга в приемливи срокове.
Още в началото е имало две лобита и два проекта - едно за Панама и настоящия Панамски канал и второ за Никарагуа и канал през езерото Никарагуа. Технически и финансово по-изгоден е бил проекта през Никарагуа, идеята за построяването на който е от 1826 г. Но за зла участ на никарагуанското лоби в американския конгрес точно преди гласуването за един от двата проекта Френския синдикат за построяване на канала в Панама наема Уилям Нелсън Кромуел за лобист на проекта (французите вече строят Панамския канал и планират да го продадат на американците - както и става по-късно). Та споменатия Уилям Кромуел организира серия от публикации за изригване на вулкана Момотомбо в Никарагуа и съпътстващите изригването земни трусове. Освен това организира посещение на сенатор от американския Конгрес, който да "удостовери" изригването. Така Конгреса, който е с пресни впечатления от унищожителното изригване на вулкана Сан Пиер на Мартиника на 02.05.1902 г. довело до смъртта на 30 000 души, гласуват за построяването на Панамския канал с мнозинство от 4 гласа. За своите услуги Кромуел получава сумата от 800 000 $.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2010, 09:32    Заглавие:  

Odzava написа:
Ако нямаш против само да добавя нещо за Панамския канал.


Как ще имам, напротив, винаги е интересно да се научи нещо ново.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 19 Ное 2010, 09:41    Заглавие:  

19 ноември 1711 г. В село Денисовка е роден е Михаил Ломоносов (Михаил (Миха́йло) Васильевич Ломоносов), руски учен енциклопедист, първият руски академик, основател на Московския университет, географ и историк, поет и художник, почетен член на Шведската и Болонската академия на науките. Значително място в неговото огромно научно дело заемат морските изследвания, на теорията и практиката на които посвещава някои от най-комплексните си разработки.
През 1759 г. в книгата „Разсъждения за голямата точност на морския път” обосновава редица нови астрономически методи за определяне на положението на плавателните съдове в морето и предлага нови навигационни инструменти за тяхното прилагане. През 1762 – 1763 г. обосновава политическото и стопанското значение на усвояването на Северния морски път. Обобщава опита на Камчатските експедиции и предлага проект за изследване на арктическите морета.
Проучва и класифицира морските ледове, създава теорията за дрейфа на ледовете в Северния ледовит океан, потвърдена впоследствие от полярните изследователи. Ломоносов предсказва формата на изобщо неизследвания дотогава северен бряг на Америка и съставя примерна карта, която в общи линии се оказва съвсем близка до неговата реална конфигурация. Подготвя и обучава за работа със създадените от него инструменти навигаторите на експедицията на Василий Чичагов до Шпицберген. Участва и в създаването на първия руски атлас. Умира на 15 април 1765 г. в Санкт Петербург.

Click to see if image is larger

19 ноември 1887 г. Холандският лайнер W.A. Scholten, под командването на капитан Таат, извършвал рейс от Ротердам за Ню Йорк. На кораба се намирали 156 емигранти и 54-членен екипаж. Около 10 часа вечерта „Схолтен” се намирал на 4 мили от Дувър. Над морето се носела мъгла, заради която от мостика на холандския лайнер не успяли да видят стоящият близо до адмиралтейския пирс на котва без светлини английски въглищар Rosa Mary. „Схолтен”, не успял да промени курса си, и ударил своята дясна скула във форщевена на въглищаря като от удара получил пробойна с ширина 3 м. Опитите да се източва водата се оказали безрезултатни: лайнерът потънал след 20 минути. Поради силния крен и диферент към носа се оказало невъзможно да се спуснат спасителните лодки. Макар на пасажерите своевременно да били раздадени спасителни жилетки се удавили 132-ма човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 ноември 1905 г. По време на буря германският параход Hilda се разбива в подводни скали край френския остров Сен Мало. От 128-те души на борда му оцелява само един пътник.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 ноември 1917 г. Американският разрушител Chauncey (DD-3) и британският търговски параход Rose се сблъскват западно от Гибралтар. Двата кораба плават в състава на конвой. Малко след сблъсъка разрушителят потъва, като заедно с него загиват 21 моряка, включително и неговия командир Уолтър Рено. Останалите 70 члена на екипажа му са спасени и качени на борда на „Роуз”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 ноември 1917 г. Южно от скалите Сейнт Олбънс германската подводница UB-40 (UB II), командвана от оберлейтенант цур зее Ханс Ховалд (Hans Howaldt) торпилира английския военен транспорт Aparima. Корабът получава огромна пробойна и потъва за пет минути. Загиват 56 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

19 ноември 1941 г. В Индийския океан австралийският крайцер Sidney приближава маскирания като горящ норвежки параход германски рейдер Kormoran (HSK-8). Когато разстоянието между двата кораба намалява до около 1000 м, „Корморан” изстрелва две торпеда и открива бесен огън с всичките си оръдия. Норвежкият флаг на кърмата е заменен с германски. „Сидней” получава повреди в подводната част на корпуса, командната му рубка е разбита, а намиращият се на палубата самолет е пометен от взривовете на снарядите. Но оръдията не са засегнати и техния огън за една минута отнема първоначалния превес на германците. След тази кратка престрелка „Корморан” е обхванат в пламъци – този път действителни. Екипажът му спуска лодките и се насочва към... австралийския крайцер, за да се спаси.
В този миг настъпва нов обрат. „Сидней” е разтърсен от нов подводен взрив и скоро след това потъва. Ударът идва от японска подводница, която за да прикрие следите си изплава и разстрева австралийските моряци. Германските лодки объщат към австралийския бряг, където се предават в плен. В тази битка загива целият австралийски екипаж от 645 човека, а от германска страна са дадени 76 убити.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 20 Ное 2010, 08:46    Заглавие:  

20 ноември 1555 г. В Москва е подписана търговска спогодба между Русия и Англия. С нея англичаните получават свободен достъп до руските пристанища.

20 ноември 1759 г. В залива Киберон се срещат френският флот, командван от маршал Дьо Конфлан (Hubert de Brienne, Comte de Conflans), и английска армада, предвождана от адмирал Хоук (Edward Hawke). Битката се оказва фатална за французите. Те изгубват 5 линейни кораба и са принудени да търсят спасение в устието на малката река Вилен. Пред опасността да попадне в английски плен Дьо Конфлан трябвало да изостави кораба си и да търси спасение на брега. През следващите дни англичаните разрушават всички транспортни и десантни кораби на французите и окончателно провалят плановете им да нахлуят в Англия. Франция е лишена и от възможността да подкрепя презморските си територии, а англичаните затвърждават превъзходството си на море.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 ноември 1770 г. При устието на река Чърчил в залива Хъдсън от своето първо пътешествие в земите на днешна Северна Канада се завръща Самюъл Хърн (Samuel Hearne), търговски агент на компанията „Хъдсънов залив”. По време на това пътуване той открива река Дюбонт и едноименното езеро.

Click to see if image is larger

20 ноември 1820 г. Американският китобоен кораб Essex е нападнат близо до екватора от кашалот, който успява да го потопи. Този инцидент дава идея и става основа за популярния в цял свят роман на Хърман Мелвил – „Моби Дик или Белия кит” (1851 г.).

Click to see if image is larger

20 ноември 1902 г. Датският параход Knud, плаващ за Лисабон с товар от въглища, се сблъсква с парахода Swaledale край устието на река Тайн. От удара „Кнуд” получава голяма пробойна и за да не потъне е изхвърлен от екипажа си на брега. В момента на сблъсъка загиват капитанът и още седем човека от екипажа на „въглищаря”.

Click to see if image is larger

20 ноември 1917 г. Германската подводница U-53 (U 51), командвана от капитан-лейтенант Ханс Розе (Hans Rose), потапя два холандски търговски кораба. Първи под удара на подводницата попада Megrez, а малко по-късно – Nederland II. Двата кораба са потопени на няколко мили западно от плаващия фар Ноорд Хиндер, край холандското крайбрежие.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 ноември 1940 г. Британският океански лайнер Maimoa е пресрещнат и потопен от германския рейдер Pinguin (Schiff 33). Това се случва в южната част на Индийския океан, на около 1000 мили южно от Фримантъл, Австралия. Пленените британци са качени на борда на рейдера.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

20 ноември 1943 г. Югославската тримачтова шхуна Jela попада на мина (поставена от германската подводница U-453) край Бари и потъва. Построена през 1917 г. в Амстердам, Холандия за „NV Hollandsche Algemeene Atlantische Scheepvaart Mij.”, като „Volkerak”, през 1920 г. е продадена в Италия на „Società Saline e Industrie della Somalia”, Милано, и е преименувана на „Gina”. През 1928 г. е продадена на Мариан Кузолич в Истрия, Хърватска.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 22 Ное 2010, 08:06    Заглавие:  

21 ноември 1787 г. В Халифакс, Канада, в семейството на търговец на дървен материал е роден Самюел Кюнард (Samuel Cunard) – един от най-големите корабопритежатели през XIX век. След като в родния си Халифакс постига успех в развитието на корабоплаването Кюнард се установява в метрополията, където през 1838 г. основава корабна компания, която и до днес носи неговото име (Cunard Line). С поддръжката на британското пощенско управление през 1840 г. рейсът на парахода „Britannia” от Ливърпул до Бостън поставя началото на редовни трансатлантически параходни съобщения. През 1859 г. Кюнард е въздигнат от кралица Виктория в рицарски сан. Умира в Лондон на 28 април 1865 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 ноември 1841 г. В Генуа е роден е италианският пътешественик и изследовател на Малайския архипелаг Луиджи Мария д’Албертис (Luigi Maria D'Albertis). През 1871 – 1872 г, по време на първото си пътешествие до Малайския архипелаг, изследва северозападната част на остров Нова Гвинея. През 1875 – 1877 г., при второто си пътешествие пак до там, открива река Флай и прониква по нея на 80 км навътре в острова. Участник е в Сицилианския поход на Джузепе Гарибалди. Умира на 2 септември 1901 г. в град Сасари на остров Сардиния.

Click to see if image is larger

21 ноември 1847 г. Холандският пътнически параход Phoenix, превозващ емигранти, изгаря в езерото Мичиган. Загиват 240 човека.

Click to see if image is larger

21 ноември 1888 г. Холандският параход Irene, плаващ от Смирна за Амстердам, потъва след сблъсък с британския параход Euxine край нос Матапан.

Click to see if image is larger

21 ноември 1906 г. На изхода на пристанище Шербур, Франция се сблъскват германският лайнер Kaiser Wilhelm der Große и английският Orinoco. От удара загиват трима члена от екипажа от английския кораб и петима пасажери от германския лайнер.

Click to see if image is larger

21 ноември 1912 г. На 20 ноември 1912 г. в Щаба на българския военноморски флот се получава информация, че в Кюстенджа се товарят два египетски кораба с военни доставки за Османската империя. Четири от миноносците – „Летящи”, „Смели”, „Строги” и „Дръзки”, командвани от капитан II ранг Димитър Добрев, получават задача да пресрещнат корабите пред българското крайбрежие. На 20 срещу 21 ноември миноносците пресрещат турския бронепалубен крайцер „Хамидие”, който ескортира транспортите. Те атакуват крайцера, като изстрелват торпеда по него. Пръв атакува флагманът „Летящи” – от 500 – 600 метра, но пропуска целта, тъй като „Хамидие”, командван от един от най-добрите турски капитани Хюсеин Рауф бей, избягва торпедата. Крайцерът открива отчаяна стрелба по българските кораби, най-вече по атакуващите го „Смели”, изстрелял торпедата си от 300 м. и „Строги”, който стреля от 100 м. И трите миноносеца пропускат целта, а „Смели” е засегнат от турски снаряд. „Дръзки”, командван от мичман I ранг Георги Купов, въпреки турския огън, се приближава на разстояние от около 60 м. и от упор изстрелва торпедо. „Хамидие” е улучен в носовата си част и получава пробойна. Миноносците се готвят за нова атака, но пристигналите по време на боя и включили се в него четири турски контраминоносци, откриват огън срещу българските кораби и спасяват крайцера. Българските миноносци се оттеглят с един ранен на „Смели” и някои повреди, а турските – с 8 убити и около 30 ранени. Смята се, че само тихото море спасява повредения „Хамидие” от потъване.
Победата на българските миноносци не само нанася морален удар върху по-силния противник, но и в значителна степен парализира опитите му да бомбардира българското крайбрежие през оставащите месеци на войната.


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



21 ноември 1916 г. Британският болничен кораб Britannic, близнак на печално известния „Титаник”, попада на мина, поставена от германския подводен минен заградител U-73 (UE1), командван от капитан-лейтенант Густав Зис (Gustav Sieß), и потъва в Егейско море. Загиват 30 човека в спасителна лодка, попаднала под въртящите се все още винтове.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 ноември 1940 г. След като попада на магнитна мина край бреговете на западен Уелс потъва британският товарен параход Dakotian. 3 минути след удара корабът отива на дъното. За щастие екипажът е спасен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 ноември 1944 г. Американската подводница Sealion (SS-315) открива край остров Формоза и потапя японския линеен крайцер Kongō. Загиват 1250 човека, в т.ч. вицеадмирал Судзуки и неговият щаб. Портретът на императора също не е спасен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

21 ноември 1952 г. По време на изпитания на реактивната система „въздух-кораб” „Комета” в залива на Феодосия е потопен черноморският крайцер Красный Кавказ. След попадението крайцерът се пречупва на две част и потъва за по-малко от три минути

Click to see if image is larger

21 ноември 1956 г. Съветската дизелова подводница М-200 „Месть” (пр.96 XV серия), от състава на 157-а отделна бригада подводници на Балтийския флот, загива в Суурупския пролив в Балтийско море в резултат на сблъсък с ескадрения миноносец „Статный” (пр. 30-бис).

Click to see if image is larger

21 ноември 1957 г. Във връзка с 45-годишнината от торпилирането на турския крайцер „Хамидие” в град Варна, в съседство с Военноморския музей, официално е открит от командващия ВМФ контраадмирал Бранимир Орманов музеят на българската военноморска слава, корабът-герой „Дръзки”. За целта едно оръдие, една димна тръба, табелите с името и други запазени елементи на оригиналния „Дръзки” са монтирани на междувременно бракувания еднотипен „Строги”, който е превърнат в кораб-музей „Дръзки”. На откриването присъства и о.з. кап. I ранг Георги Купов, командир на „Дръзки” в нощта на атаката срещу „Хамидие”.

Click to see if image is larger

21 ноември 1984 г. Край фара Едистоун, Корнуол, се преобръща британският моторен кораб Fylrix. Причина за тежката авария е разместване на товара. Екипажът е прибран от преминаваща наблизо фрегата на Нейно Величество. На другия ден е предприета операция по изваждане на кораба, но тя се оказва безуспешна и корабът потъва.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 22 Ное 2010, 08:53    Заглавие:  

22 ноември 1594 г. В Плимут умира Мартин Фробишър (Martin Frobisher), известен мореплавател и флотоводец. През 1576 – 1578 г. с две малки шхуни „Габриел” и „Майкъл” и една галера се отправя на експедиция за търсене на Северозападния морски път към Китай и Индия. Открива южното и източното крайбрежие на остров Бафин, наречени по-късно залив Фробишър, но при остров Батчър е спрян от ледовете. Връща се в Англия с няколко обрзеца „черна земя”, както в онези времена наричали рудата. Веднага е разпространен слухът, че е открил огромни залежи от злато. Кралица Елизабет ми дава 1000 фунта стерлинги със задачата да организира нова експедиция. Отново достига до залива Фробишър и се връща с 200 тона руда. Кралица Елизабет я обявява за „неизвестен метал” и отново изпраща Фробишър на плаване. Този път мореплавателят докарва в Англия 1300 тона руда. Нищо ценно от нея обаче не могли да извлекат и накрая я изхвърлят в морето. Експедициите на Фробишър не донасят полза на науата, но изиграват огромна роля за пробуждане на интереса към Северозападния морски път. Фробишър остава в историята и като един от ръководителите на английския военен флот от епохата на кралица Елизабет. Заедно с Франсис Дрейк участва в битката с испанската „Непобедима армада” през 1588 г.

Click to see if image is larger

22 ноември 1643 г. В Руан е роден Рене Робер Кавалие дьо Ла Сал (René Robert Cavelier, Sieur de La Salle) – френски колонизатор и изследовател на Северна Америка. През 1669 г. той открива река Охайо, а през 1687 г. минава през Големите американски езера и стига до река Илинойс. През 1681 г. проследява поречието на река Мисисипи от устието на Илинойс до Мексиканския Залив и обявява целия басейн за френско владение под името Луизиана, наречена така, в чест на френския крал Луи XIV.

Click to see if image is larger

22 ноември 1827 г. Ричард Лендър (Richard Lemon Lander), слуга на английския пътешественик Хю Клапертън, след неговата смърт напуска селището Сокото (в дн. Нигерия) и се отправя за град Бадагри на брега на Атлантическия океан. След много премеждия успява да стигне до Англия, където предава записките на пътешественика, въз основа на които са издадени дневниците на Клапертън.

Click to see if image is larger

22 ноември 1873 г. Френският лайнер Ville du Havre (5100 peг. т), плаващ с 13-възлова скорост в тъмна ясна нощ, се оказва пред форщевена на английския железен клипер Loch Earn (1200 peг. т). В момента на удара на френския параход рухват грот- и бизанмачтите, убивайки няколко човека и разрушавайки две шлюпки. Корабът отива на дъното след 12 минути. „Лох Ирн” успява да спаси 61 пътници и 26 моряци, а останалите 226 човека, намиращи се на борда на парахода, загива. На другия ден спасените са предадени на американския кораб „Tremountain”.
„Лох Ирн”, със силни повреди в носовата част на корпуса, пропускал вода. На 28 ноември екипажът е принуден да напусне кораба и да търси спасение с лодките, които след няколко дена са забелязани от кораба „British Queen”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

22 ноември 1875 г. Американската шхуна Sunshine се преобъща и потъва заедно с 25-членния си екипаж край Северния плаж на Пенисула, щата Уошингтън.

22 ноември 1916 г. Самоубива се Джек Лондон (Jack London), един от най-ярките писатели от началото на миналия век. Автор е на романите „Мартин Идън”, „Морският вълк”, на сборниците разкази „Жажда за живот”, „Южноокеански разкази” и др., превърнали се още приживе на писателя в класически образци на световната литературна маринистика.

Click to see if image is larger

22 ноември 1941 г. През 1941 г. особено безпокойство на британското Адмиралтейство предизвикват големите загуби на търговски кораби, понесени в резултат на действията на германски рейдери и подводници в района на Фритаун. Командирът на британския крайцер Devonshire (39), кептън Ричард Оливър, получава заповед да излезе в морето и да търси немските спомагателни крайцери и корабите за снабдяване на подводници. Почти двуседмичното крейсерство отначало не дава никакви резултати. Но на сутринта на 22 ноември 1941 г. корабният разузнавач на крайцера открива на 40 мили по курса на кораба и на около 300-350 мили северозападно от остров Възнесение неизвестен кораб. Това се оказалва най-удачният вспомагателен крайцер на Кригсмарине Atlantis (HSK 2) (Schiff 16 – Raider С), който действайки в Атлантика, Тихия и Индийския океан от 2 април 1940 г. има на сметката си 22 потопени или пленени кораби с общо водоизместване 145 698 т. В момента на откриването „Атлантис” зарежда с гориво подводницата U-126, незабелязана от пилота на разузнавача. Получавайки в 7,05 часа донесението от разузнавача, капитан Оливер увеличава скоростта на крайцера до 25 възела и в 8,09 получава визуален контакт. В 8,15 немците, най-накрая, забелязвайки „Девоншир”, прекратяват предаването на гориво и на пълен ход започват да се изтеглят от района. Това предизвиква подозрението на командира на крайцера и в 8,20 отново е пуснат „Walrus”, който скоро долага за изоставен на мястото моторен катер, големи петна гориво и бурун на повърхността на океана, което позволява да се предположи за неотдавнашното потапяне на зареждащата се подводница. В 8,37 от дистанция 70 кабелта крайцерът произвежда по изтеглящия се кораб два изстрела от оръдията от универсалния калибър по носа му вляво и в дясно, заповядвайки му да спре. Обаче рейдерът предава по радиото с открит текст сигнал за тревога (RRR - атака срещу кораба от военен кораб на противника), представяйки се за холандския кораб „Polyphemus”, и продължава хода си на юг. Непознаването на секретната позивна на холандския кораб и правилната структура на действащите в този момент сигнали (в подобни ситуации отдавна се използвал сигналът RRRR) усилват подозренията на командира на крайцера, който пък запитва командването за предполагаемото местонахождение на „Полифемус”. В очакване на отговор от Фритаун „Девоншир”, имайки явно преимущество в скорост, не намаля дистанцията от неизвестния кораб, следвайки го и продължавайки „изследването” на мнимия холандец от въздуха. Скоро с помощта на корабния самолет са разкрити разлики в конструкциите на двата кораба: „Полифемус” има кърма с отвор, а рейдерът – крайцерска. Едновременно капитан Оливер получава информация от командването на военноморските сили в Южния Атлантик, че в района не може да има никакви холандски съдове. От този момент „Атлантис” е обречен. В 9,35 от дистанция 100 кабелта „Девоншир” открва огън от главния калибър, а в 10,14 горящият съд потъва вследствие на вътрешни взривове. Веднага след потапянето на рейдера английският крайцер, заради опасения от подводна атака (за наличието на подводница в района нееднократно донасял пилота на корабния разузнавач), бързо се отдалечава от мястото на боя, без да се заема със спасяването на немския екипаж. С това се заема U-126, която по време на боя безуспешно се опитва да излезе на позиция за атака. Спасените от „Атлантис” са предадени на германския снабдителен кораб за подводници „Python”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



22 ноември 1972 г. Самолет Як-38М изпълнява „пълен профил” от палубата на противолодъчния крайцер „Москва”. Този ден се смята заа рожден ден на палубната авиация на Русия.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 23 Ное 2010, 08:53    Заглавие:  

23 ноември 1748 г. По време на буря във вълнолома на Чатъм се разбива британският 50-оръдеен линеен кораб 4-и ранг Argyle.

Click to see if image is larger

23 ноември 1813 г. В селището Дракино, Костромска област на Русия, е роден Генадий Иванович Невелски (Геннадий Иванович Невельской), изследовател на Далечния изток. През 1832 г. завършва Морския кадетски корпус, а през 1836 г. – офицерските класове. През 1848 – 1849 г. като капитан на търговския кораб „Байкал” плава от Кронщат до Петропавловск Камчатски. Описва северните части на остров Сахалин, Сахалинския залив и доказва, че Сахалин е остров, а не полуостров, както се смятало дотогава. Установява, че река Амур е достъпна за морски кораби. Основава град Николаевск на Амур. По-нататъшните му изследвания са прекъснати поради противодействията на петербургската администрация, която през 1856 г. го отзовава в столицата. Умира на 17 април 1876 г. в Санкт Петербург.

Click to see if image is larger

23 ноември 1846 г. Заложен е килът на първия руски военен кораб с гребен винт – ветроходно-парната фрегата Архимед. Построена е по проект на Иван Афанасиевич Амосов – един от водещите руски корабостроители, инспектор-корабостроител на Кронщатското пристанище.

Click to see if image is larger

23 ноември 1914 г. Германската подводница U-18 (U 17), командвана от капитан-лейтенант Хайнрих фон Хенинг (Heinrich von Henning), при завръщане от разузнаване до Скапа Флоу, попада на подводна скала между крайбрежията на Ирландия и Шотландия на дълбочина 50 м и получава леки повреди. След 14 часа тя отново се удря на подводни камъни, които пробиват обшивката на здравия корпус. От пробойната нахлува вода, а командирът заповядва да изплават на повърхността. Екипажът напуска потъващия кораб и е пленен от английски моряци от траулера „Dorothy Gray” (един матрос загива).

Click to see if image is larger

23 ноември 1939 г. Плавашият с разузнавателна мисия британски спомагателен крайцер Rawalpindi е открит северно от Фарьорските острови и разстрелян от германските линейни крайцери Scharnhorst и Gneisenau. Германците се справят с бившия пасажер на компанията „P&O” за 14 минути. Загиват 275 човека от екипажа му.

Click to see if image is larger

23 ноември 1940 г. Британският търговски кораб Bradfyne е торпилиран и потопен от германската подводница U-100 (VII B), командвана от капитан-лейтенант Йоахим Шепке (Joachim Schepke). Това се случва на около 170 мили северно от Ирландския бряг. Корабът превозва 7900 тона зърно от Монреал за Сидней. Загиват 39 човека.
Същия ден и на същото място U-100 торпилира и потапя следващата си жертва. Това се оказва холандският товарен кораб Bussum. Построен през 1917 г., „Буссум” превозва зърно от Монреал за Белфаст. Загиват 29 члена от екипажа му.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

23 ноември 1942 г. На около 1497 километра североизточно от Сейшелските острови японската подводница I-29 торпилира британския пътнически параход Tilawa, плаващ от Мумбай за Момбаса и Дюрбан с 222-членен екипаж, четирима артилеристи (тъй като корабът е въоръжен), 732-ма пътници и 6472 тона генерален товар. Експлозията, предизвикана от взрива на торпедото предизвиква паника сред пътниците и екипажа и се стига до бой с много загинали за местата в спасителните лодки. Малко след това японската подводница изстрелва второ торпедо, което доубива ранения лайнер.
От всичките 958 човека, намиращи се на борда на „Тайлауа”, загиват 252-ма пътници и 28 члена от екипажа. Отзовалият се междувременно на призивите за помощ британски крайцер „Birmingham” спасява 678 човека. На следващия ден лайнерът на компанията „P&O” – „Carthage” открива сред океана и спасява четирима индуси.

Click to see if image is larger

23 ноември 1965 г. Край остров Хог, при преминаване по корабоплавателния канал се сблъскват американският голямотонажен параход American Pilot и малкият танкер Maiumec San. При сблъсъка „Американ Пайлът” със своята носова част се вклинява в левия борд на танкера и се спира в него. В такова положение ги заварват пристигналите на мястото на катастрофата спасителни съдове. „Мейумек Сан” има огромна пробойна.
Тъй като съществува опасност танкерът да потъне ако корабите бъдат разделени, спасителите с помощта на въжета укрепват корабите един за друг и в това положение ги повеждат към пристанището. Буксировката завършва благополучно и тогава е проведен заключителния етап на спасителната операция – танкерът е разтоварен и „Майумек Сан” изплава. Част от повредения му борд излиза над водата. Така опасността от потъване на танкера значително намалява. Когато корабите са разделени „Мейумек Сан” е отбуксиран на плитко, запушват пробойната му с пластир и го откарват за ремонт.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

23 ноември 1980 г. От пристанище Сурабат, близо до Маскат – столицата на султаната Оман, отплава експедицията „Синдбад” на ирландския мореплавател Тим Севърин (Tim Severin). Неговото намерение е да повтори маршрута на Синдбат Моряка от вълшебните приказки на Шехерезада „Хиляда и една нощ”. Седемте плавания, за които тя разказва, имат за основа описанията на древноарабските търговци-мореплаватели за техните пътувания до Островите на подправките и Китай. След добросъвестно изучаване на оскъдните исторически сведения Тим Севърин построява копие на древен арабски кораб. Подобно на оригинала всички негови части са „съшити” с кокосово въже, без да е употребен нито един гвоздей. С този плавателен съд, наречен „Сохор”, Тим успява да осъществи плаването от Оман до Китай. То продължава 8 месеца, но възстановява една легенда и я превъща от мит в действителност.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

23 ноември 1998 г. В последното си пътешествие отплава писателят Върбан Стаматов. Роден на 27 май 1924 г. във Велико Търново, Върбан Стаматов завършва гимназиалното си образование във Варна. Тук, след годините на студентството в София, преминава и част от живота му. Работи като редактор в издателство „Георги Бакалов”. В периода 1971 – 1975 г. е председател на варненското дружество на Съюза на българските писатели.
В продължение на няколко десетилетия творчеството му е неразривно свързано с морската тема. Създава романите „Брегът на бедните”, „Островитяни”, „Флагман”, „Голямото горчиво езеро”, „Щурец на полюса”, „Смърт в Лодърдейл” и др., плод на личните му преживявания и наблюдения на моряшкия живот. Към голямата тема за морето и вековните усилия на българина да се преобщи към него писателят се върна отново в една от последните си книги – „Българинът и морето”.


Click to see if image is larger

23 ноември 2007 г. Плаващият под флага на Либерия канадски круизен кораб Explorer удря подводната си част в ледено поле в най-южната част на Атлантическия океан. 100-те пътници и 54-членен екипаж успяват да се качат на спасителните лодки и малко по-късно са прибрани от норвежкия пасажер „Nordnorge” и откарани в Пунта Аренас, Чили. Няколко часа след катастрофата „Експлорър” потъва близо до остров Кинг Джордж.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger


_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 24 Ное 2010, 08:05    Заглавие:  

24 ноември 1642 г. Холандският мореплавател Абел Янсзон Тасман (Abel Janszoon Tasman) достига до неизвестен дотогава бряг и му дава името на губернатора на Холандска Индия Ван Димен. По-късно е установено, че това е остров, който през 1853 г. справедливо е наречен на своя откривател – Тасмания.

Click to see if image is larger

24 ноември 1787 г. Руският хидрограф Гавраил Андеевич Саричев (Гавриил (Гаврила) Андреевич Сарычев) завършва изследването на Охотско море, като достига при днешния град Иркутск при горното течение на река Лена. Наблюденията си от експедицията, продължила две години, описва в книгата „Пътешествие на флота на капитан Саричев по североизточните части на Сибир, Ледовития океан и Източния океан в продължение на осем години с географическата и астрономическа морска експедиция 1788 – 1793 г.”. Книгата излиза от печат през 1802 г. с атлас и става образец на руската пътеписна литература от първата половина на ХІХ век.

Click to see if image is larger

24 ноември 1877 г. По време на жестока буря край Нагс Хед, Северна Каролина, потъва американската канонерка Huron. Загиват 98 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

24 ноември 1880 г. Френският параход Oncel Josef (823 рег. т), плаващ под командването на капитан Лаком към Марсилия, е потопен от налетялия го през нощта италиански параход Orthilia (1853 рег. т), който плавал на пълен ход. „Онсел Жозеф” се задържа на водата само 8 минути, спасяват се само тези, които успяват да се прехвърлят на палубата на италианския параход. Броят на жертвите на тази катастрофа достига 215 човека, а причините за нея са неспазване на правилата за разминаване.

24 ноември 1885 г. В корабостроителницата „Portsmouth Dockyard” е спуснат на вода британският барбетен броненосец Camperdown. Окончателно е достроен и влиза в строя на 18 юли 1889 г. По време на службата си се „прославя”, когато на 22 юни 1893 г., по време на учения в Средиземно море край бреговете на Либия, тарани и потапя броненосеца „Victoria”. Изведен е от състава на флота и е продаден за старо желязо на 11 юли 1911 г.

Click to see if image is larger


24 ноември 1899 г. В руския печат се появява статията „Багдат и Бургас”, обосноваваща предложението „да се създаде една „наблюдателна база” от руски войски в Бургас, чието пристанище да било служело и за местопребиваването на Черноморската флота. По тоя начин Русия е щяла да парализира съвсем изгодите за Турция от железницата Коня – Багдат – Басра... заемането на Бургас можело да стане със съгласието на българското правителство, тъй като Бургас не щял да бъде зает като територия, ами само като наблюдателен пункт...”

24 ноември 1941 г. Германската подводница U-124 (IX B), с командир корветенкапитан Йохан Моор (Johann Mohr), потапя британския крайцер Dunedin (D 93). „Дюнедин” участва заедно с крайцерите „Dorsetshire” и „Devonshire” в лова на германския спомагателен крайцер „Atlantis”. На 22-ри ноември „Атлантис” е локализиран и унищожен от крайцера „Девоншир”. След атаката „Дюнедин” се отправя източно от скалите Свети Петър и Павел, Бразилия. Германската подводница открива движещия се с противоподводен зиг-заг крайцер и от перископна дълбочина изстрелва по него триторпеден залп. 5½ минути по късно две от торпедата достигат целта си. 17 минути след удара крайцерът се преобръща и потъва заедно с 236 члена от екипажа.
250 човека остават във водата. На 27-ми американският търговски кораб „Nishmaha” пристига на мястото на трагедията, но открива само 76 моряци. Останалата част от екипажа била загинала от удавяне, преохлаждане, изтощение и преумора или пък изядени от акулите. Петима човека по-късно умират на борда на „Nishmaha”. Така общият брой на жертвите достига 419 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

24 ноември 1943 г. Японската подводница I-175 торпилира и потапя край островите Джилберт в Тихия океан американския ескортен самолетоносач Liscome Bay (CVE-56). Торпедото попада малко зад машинното отделение, в погребите, където са складирани авиобомби, и предизвиква мащабна по силата си експлозия. Вследствие на получените силни повреди самолетоносачът потъва. От намиращите се на борда му в момента на атаката 916 човека, придружаващите го разрушители „Morris” (DD-417), „Hughes” (DD-410) и „Hull” (DD-350), успяват да спасят едва 272-ма.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 25 Ное 2010, 06:03    Заглавие:  

25 ноември 1497 г. Ескадрата на Вашку да Гама (Vasco da Gama) хвърля котва в залива Сан Браж (дн. Мосъл бей) на южноафриканския бряг. Там португалците поставят първия си падрао (стълбове, с които се отбелязвало докъде са стигнали експедициите за завладяването на Африка).

Click to see if image is larger

25 ноември 1864 г. По време на жестока буря край Бляк Мидълс, Североизточна Англия, потъват параходът Stanley и шхуната Friendship. Параходът се пречупва на две и потъва с 34 моряка, а шхуната потъва с целия си екипаж.

Click to see if image is larger

25 ноември 1872 г. Край Чесил бийч, Южна Англия потъва клиперът Royal Adelaide. Построеният през 1865 г. от Уилям Патерсън в Бристол клипер извършва рейс от Лондон за Сидней със 70 човека пътници и екипаж, генерален товар, включитенно амуниции и холандски вермут. Под напора на силен вятър корабът изскача почти на плажа, обръща се напречно на брега, а вълните го запращат само на 20 ярда от хората, които са се събрали на брега евентуално да помогнат. Няколко смелчаци успяват да прехвърлят на борда на загиващия ветроход въже, на което закачат люлка с която са свалени хората. Неколцина от пътниците обаче намират касите с вермута и се напиват до безпаметност. Четирима от тях на другия ден умират от алкохолно отравяне.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

25 ноември 1885 г. Британският параход Aurora, плаващ от Хартпул към Савана се блъсва в скали и потъва край устието на река Тайн.

Click to see if image is larger

25 ноември 1892 г. Малкият британски параход Musgrave потъва след като попада на камъни край Следж рок, Югозападна Англия.

Click to see if image is larger

25 ноември 1919 г. Руският линеен кораб Полтава загива в резултат на силен пожар. Впоследствие не е възстановен. През 1925 г. е частично демонтиран и разоръжен за възстановяване на еднотипните му кораби.

Click to see if image is larger

25 ноември 1940 г. Германските разрушители Z-10 Hans Lody, Z-20 Karl Galster и Z-4 Richard Beitzen откриват и атакуват с торпеда и оръдейни залпове холандския моторен танкер Apollonia. „Битката” се разиграва между нос Лизар и Уолф Рок, южното крайбрежие на Англия и взима 14 жертви сред екипажа на невъоръжения „холандец”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

25 ноември 1941 г. Германската подводница U-331 (VII C), под командването на капитан-лейтенант Фрайхер Ханс-Дитрих фон Тисенхаузен (Freiherr Hans-Diedrich von Tiesenhausen), потапя край бреговете на Либия английския линеен кораб Barham. Подводницата успява да проникне през охраняващите линейния кораб разрушители и от дистанция 370 м да изстреля четири торпеда. Три от тях попадат в целта. „Бархъм” загубва ход и се накренява на десен борд. След няколко минути силен взрив разнася кораба на парчета, а загиналите са 862-ма. Причина за взрива очевидно е пожар в погребите. „Бархъм” е единственият британски линкор потопен в открито море по време на Втората световна война.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



25 ноември 1944 г. В разгара на битката в залива Лейте японски летци-камикадзе повреждат три американски самолетоносача – Essex (CV-9), Hancock (CV-19) и Intrepid (CV-11).

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

25 ноември 1969 г. По време на силна буря край остров Тайван се разчупва на две американският танкер Pacocean. Предната му част потъва веднага, а задната – на следващия ден. От 48-членния му екипаж загиват трима човека, а останалите са спасени.
Корабът е построен през 1949 г. в „Welding Shipyards Inc.”, Норфолк, Вирджиния, за компанията „National Bulk Carriers Inc.” и първоначално носи името „Bulkpetrol”. През 1968 г. е продаден на „Pacific Marine Tpt.” и е преименуван на „Пакокеан”.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 26 Ное 2010, 07:35    Заглавие:  

26 ноември 1898 г. Американският колесен пътнически параход Portland потъва по време на щорм край нос Код, Масачусетс. Загиват всичките 157 човека, които се намират на борда на кораба.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 ноември 1907 г. Турският параход Kaptan потъва по време на щорм в Северно море. Загиват 110 човека.

26 ноември 1914 г. Британският броненосец Bulwark се взривява в Ширнес при товарене на боеприпаси и потъва. Загиват 738 човека, а оцелелите са едва 12.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 ноември 1916 г. Френският броненосец Suffren е торпилиран от германската подводница U-52 (U 51), командвана от лейтенант Ханс Валтер (Hans Walther). Броненосецът се взривява и мигновенно потъва заедно с целия си екипаж от 648 човека. Всичко това се случва в Атлантическия океан, на около 90 мили от Португалското крайбрежие по време на пребазиране на броненосеца от Брест в Лориен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 ноември 1916 г. Българската Дунавска речна полиция получава и стъкмява за служба пленения румънски кораб „Тереза”, преименуван в „Оряхово”.

26 ноември 1939 г. Плаващият под баласт от Англия за Австралия полски двувинтов лайнер Pilsudski попада на германска мина край устието на река Тайн. Корабът потъва, а загиналите са 10 човека. Лайнерът „Пилсудски” е построен през 1935 г. в Италия от компанията „Cantieri Riuniti Dell´ Adriatico, Monfalcone” Има водоизместване от 14.294 т. Задвижва се от дизелов двигател „Sulzer” (2516 к.с.) и развива 18 възла.Обслужва линията между Гдиня и Америка. Веднага след началото на Втората световна война британското Адмиралтейство го превръща във въоръжен войскови транспорт.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

26 ноември 1964 г. В Атлантика се сблъскват два едротонажни кораба – израелският трансатлантически лайнер Shalom и норвежкият танкер Stolt Dagali. Корабокрушението се случва на около 20 мили от американското крайбрежие. Лайнерът плава край бреговете на щата Ню Джърси с 600 пътници на борда. Танкерът с товар от животински и растителни масла държи курс от Филаделфия към река Хъдзън.
Форщевенът на „Шалом” се врязва в корпуса на „Столт Дагали” и разсича танкера на две. Кърмовата част, в която се намира машинното отделение, потъва след няколко минути, а носовата – с дължина почти 100 м – остава на вода. На свой ред лайнерът също получава значителни повреди в носовата част. При сблъсъка 33-ма норвежки моряци са изхвърлени в морето. Загиват 14 човека, намиращи се в кърмовата част на танкера, а петима изчезват безследно.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



26 ноември 1973 г. Гръцкият товарен кораб Armas, плаващ от Гърция към Хамбург, изскача на камъните на Грейт Нанелс Рииф, Норманските острови. С изключение на един моряк целият екипаж е спасен. Няколко дни по-късно вълните свършват своето – корабът е разрушен напълно.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 27 Ное 2010, 07:11    Заглавие:  

27 ноември 1493 г. Втората експедиция на Христофор Колумб (Cristoforo Colombo) до Новия свят спира на остров Еспаньола (дн. Хаити) при основания от него по време на първото му плаване форт „Навидад”. Фортът обаче се оказва напълно разрушен, а неговите обитатели – избити. Колумб изгражда нов форт – „Изабела”, наречен на името на испанската кралица, и изпраща във вътрешността на острова малък разузнавателен отряд под командването на Алонсо де Охеда. Той установява, че островът е гъсто населен и разполага с богати находища от злато. Колумб решава да колонизира Еспаньола и това е първият акт на заробване на местното население от испанците.

Click to see if image is larger

27 ноември 1530 г. Отрядът на испанския конкистадор Франсиско Писаро (Francisco Pizarro) отплава от Панама с 3 кораба, за да завладее богатата държава на инките. В този и следващите походи на Писаро взимат участие братята му Ернандо, Хуан и Гонсало. Между съдружниците на испанския авантюрист са още неговият земляк Диего Алмагро и губернаторът на Средна Америка – Авила. Експедицията прониква във вътрешността на Перу и основава през 1535 г. близо до морето град Лима. Завладените земи са присъединени към испанската корона и през 1544 г. са провъзгласени за „вицекралство Перу”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1703 г. Край плитковините Гудуин загива английска ескадра под командването на адмирал Бюмонт. Тринадесет първокласни кораба били закотвени край град Дил, Англия. Южен щорм ги откъсва от котвите и ги изхвърля на плитковината. Англия загубва 3000 отбрани моряци и едни от най-добрите си кораби – „Stirling Castle”, „Restoration”, „Mery”, „Northumberland” и др. Спасяват се едва 80 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1817 г. В Сливен е роден Михаил Колони – кмет на Варна от 1881 до 1885 г. и от 1890 до смъртта си – 10 януари 1893 г. По негово предложение на 17 септември 1881 г. градският съвет взема решение за строителството на хотел, морска градина, и морски бани. Също по време на неговото кметуване са построени две малки скели (пристани) в пристанището, а хамалите получават правото сами да си избират кехая (бригадир).

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1917 г. Германската подводница UB-57 (UB III), командвана от капитан-лейтенант Ото Щайнбринк (Otto Steinbrinck) потапя край брега на Корнуол с двуторпеден залп британския търговски кораб Eastfield (2145 t.). Въоръженият с две 90-мм оръдия кораб превозва товар от въглища от Нюпорт за Диеп. Един човек от екипажа на кораба по време на атаката загива, но останалите 22-а члена от екипажа оцеляват.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1919 г. В Париж българският министър-председател Александър Стамболийски подписва крайно унизителния за България Ньойски договор, наложен от страните-победителки в Първата световна война. Неговите клаузи нанасят тежък удар и на военноморския ни флот. На България се забранява да притежава подводници, морска авиация и надводни кораби. Наличните торпедоносци са разоръжени, патрулните катери са превърнати в морска гранична полиция, крайцерът „Надежда” е задържан от съглашенското командване и никога повече не се завръща в България. Разформировани са военноморския арсенал и ремонтната работилница в Русе, а търговските ни кораби са реквизирани и т.н.. Фактически българският флот престава да съществува.

Click to see if image is larger

27 ноември 1942 г. Екипажите на френските бойни кораби, базирани в Тулон, ги потопяват, за да не попаднат в ръцете на германците, които в същото време окупират Южна Франция.

Click to see if image is larger

27 ноември 1942 г. Германската подводница U-176 (IX C), командвана от корветенкапитан Райнер Дирксен (Reiner Dierksen), торпилира и потапя край бреговете на Африка холандския търговски кораб Polydorus (5922 т.). Корабът превозва военни материали от Ливърпул за Фритаун. Двама човека от 80-членния екипаж загиват. Останалите се качват в спасителните лодки и след два дена са спасени от испанския търговски кораб „Eolo”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1943 г. Американската подводница Bowfin (SS-287) торпилира и потапя край нос Валера (Южен Виетнам) френския параход Gouverneur Général van Vollenhoven. Построеният през 1909 г. транспорт през 1942 г. е завладян от японските окупационни части и им е служил за превоз на военни материали.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1944 г. Норвежкият транспорт Rigel потъва край бреговете на Хелгеланд, Норвегия, на път за Германия след британски авиационен налет, осъществен от палубата на самолетоносача „Implacable”. Дадени са 2571 жертви, като повечето от тях са пленници от окупираните от Германия страни.

Click to see if image is larger

27 ноември 1944 г. Тежка авария временно изважда от строя британския ескортен самолетоносач Puncher (D79). В резултат на неправилни действия на машинната команда е повреден главният редуктор. По-късно редукторът е сменен със свален от еднотипния самолетоносач „Nabob”.

Click to see if image is larger

27 ноември 1953 г. Завършва първото прекосяване на Атлантическия океан от сама жена. 38-годишната английска журналистка Ан Дейвисън (Ann Davison) с яхтата си Felicity Ann („Щастливата Ана” – бермудски шлюп с велботна кърма, дълъг 6,5 м) достига до Ню Йорк. Плаването е много продължително. Дейвисън отплава от Плимут, Англия, на 20 ноември 1952 г., но прави две продължителни спирания на Канарските острови и остров Доминика от групата на Британските Антилски острови.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1954 г. По време на щорм в Ирландско море се пречупва на две и потъва танкерът World Concord. Корабът е съвсем нов, влязъл в строя през 1952 г., има товароносимост 32 000 т и е най-големият танкер в света за времето си. Освен това притежава най-висок клас от корабния регистър Лойд.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1954 г. Плаващият фар South Goodwin е откъснат от котвата си от вятър със скорост над 80 възла и е изхвърлен върху коварните плитчини Гудуин. Оцелява един-единствен човек – Роналд Мъртън – гост на фара, наблюдаващ миграцията на птиците. 7-членният екипаж загива с кораба.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1965 г. По време на силна снежна буря британският моторен кораб Fred Everard изскача на скали край Равенскар, Северен Йоркшир. За щастие всички намиращи се на борда на кораба се спасяват, но лошото време решава съдбата на кораба. На 1 декември, след разрушителното въздействие на вълните, корабът потъва.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

27 ноември 1985 г. При подхождане към Босфора в гъста мъгла съветския военен учебен кораб Хасан (пр.887) тарани и потапя пресичащия курса му турски ракетен катер Meltem Р-325 (германска постройка тип „Ягуар”, ). Бакът на турския катер е разрязан наполовина и потъва, а петима члена от екипажа загиват. „Хасан” е арестуван от турските власти, но разследването доказва вината на турския командир.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 28 Ное 2010, 07:35    Заглавие:  

28 ноември 1520 г. След 38-дневно плаване в неизвестни води (Магелановия проток) три от корабите от експедицията на Фернандо Магелан (Fernão de Magalhães) навлизат в океана, който по-късно наричат Тихи океан.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1605 г. От Бантам, западна Ява, към предполагаемия Южен континент се отправя пинасът „Duyfken” („Гълъбче”) на холандския мореплавател Уилям Янсзон (Willem Janszoon). След като обикаля островните групи Кай и Ару, югозападния бряг на Нова Гвинея, остров Колепом и пресича централната част на Арафурско море, той се натъква на западната част на остров Йорк. Това е първото документално доказателство за стъпване на европеец в Австралия.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1811 г. Британският 74-оръдеен линеен кораб 3-ти ранг Hero, под командването на капитан Джеймс Нюман-Нюман, корабокрушира по време на силна буря край Хаак Сандс, в околностите на Тексел, Северна Нидерландия. Заедно с кораба загиват 12 члена от екипажа, като сред тях е и техният командир.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1829 г. Британският военен транспорт Success по време на плаване от Порт Джаксън, Австралия за Мадрас, Индия, попада на камъни в района на остров Карнак, Западна Австралия. В корпуса му се образува голяма пробойна. С помощта на шлюпа „Cruizer” обаче, корабът е поправен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1917 г. Американският танкер Albert Watts попада на мина, поставена от германския подводен минен заградител UC-35 (UC II) в Лигурийско море. Един човек от екипажа загива в следствие на взрива. Корабът продължава своя път, но експлозия на газ слага неговия край. Горящият танкер потъва на около 50 мили от Генуа на 29 ноември.

28 ноември 1942 г. Край източното крайбрежие на Южна Африка германската подводница U-177 (IX D2), командвана от капитанлейтенант Роберт Гизе (Robert Gysae), торпилира и потапя британския транспортен кораб Nova Scotia. Загиват хилядачовека, сред тях и 650 италиански военопленници, намиращи се на борда му, като много от тях намират смъртта си в челюстите на акулите. По мнението на Дж. Л. Б. Смит (Университета в Родс), „акулите предпочитали да нападат живи хора, а не да се задоволяват с разкъсани вече трупове”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1942 г. Плаващият под баласт от Аден за Лоренцо Маркес гръцки транспортен кораб Evanthia е торпилиран и след това допотопен с оръдеен огън от германската подводница U-181 (IX D2), командвана от капитан-лейтенант Волфганг Лют (Wolfgang Lüth). Екипажът, състоящ се от 32-ма човека е спасен.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

28 ноември 1953 г. Плаващият под панамски флаг товарен кораб Jankiki натоварен с фосфат потъва по време на силна буря край архипелага Берленга (край крайбрежието на Португалия).

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 29 Ное 2010, 08:42    Заглавие:  

29 ноември 1762 г. Плаващият в състав на конвой от остров Мавриций към Англия британски 96-оръдеен линеен кораб Marlborough е силно повреден по време на буря. Екипажът му е принуден да го изостави и напусне и да се прехвърли на борда на фрегатата „Antelope”. По-късно корабът потъва.

Click to see if image is larger

29 ноември 1858 г. В Истанбул умира българският възрожденец Константин Фотинов. Автор е на втората българска книга по география – „Общое землеописание”. В нея той дава сведения за моретата и океаните.

Click to see if image is larger

29 ноември 1910 г. В Пенза, Русия, е роден Константин Сергеевич Бадигин, известен полярен изследовател. Командир на ледоразбивача „Георгий Седов” по време на знаменития му дрейф в Северния ледовит океан, продължил 812 дни и дал на науката много знания за Севера.

Click to see if image is larger

29 ноември 1915 г. Германската подводница UC-13 (UC I) в продължение на две денонощия патрулира по черноморското крайбрежие на Турция. Непрекъснатият 11-балов щорм я принуждавал да държи затворени входните люкове, дори и когато се намира в надводно положение. На 29 ноември силна вълна изхвърля сравнително неголямата подводница на брега край естуара на река Сакария, където е изоставена от екипажа си, а по-късно разстреляна от руски миноносци.

29 ноември 1925 г. Датската тримачтова шхуна Vestland, плаваща с товар от китайски порцелан към Стокхолм, се разбива по време на снежна буря край Зоутеланде банк, южния бряг на Холандия.

Click to see if image is larger

29 ноември 1939 г. Британският транспортен кораб Ionian попада на мина и потъва на 4 мили от плаващия фар „Newarp” (източното крайбрежие на Англия). Мината е част от заграждението от 9 мини, поставено няколко дни по-рано от германската подводница U-20 (II B), командвана от капитанлейтенант Карл-Хайнц Мьоле (Karl-Heinz Moehle). Корабът првозва генерален товар от 50 тона мохер и 200 тона стафиди от Крит към Лондон и Хъл. Екипажът на кораба в състав от 37 човека е спасен от придружаващия кораба шлюп „Hastings” и откаран в Шийлдс.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

29 ноември 1940 г. Британският рефрижератор Aracataca е торпилиран и потопен северозападно от Рокал, Северния Атлантик, от германската подводница U-101 (VII B), командвана от капитан-лейтенант Ернст Менгерсен (Ernst Mengersen). Корабът превозва 1600 тона банани от Ямайка за Халифакс. 36 човека от екипажа му загиват. Капитанът, 16 моряка и един пътник са открити от британския търговски кораб „Potaro” и спасени, а на 23 декември свалени в Буенос Айрес. Други 16 члена на екипажа са открити от британския търговски кораб „Djurdjura” и откарани в Сейнт Джоунс.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

29 ноември 1942 г. Германската подводница U-161 (IX C), командвана от капитан-лейтенант Албрехт Ахилес (Albrecht Achilles), торпилира в южната част на Атлантика холандския параход Tjileboet. Корабът превозва генерален товар и 200 тона амуниции от Великобритания за Кейптаун. В експлозията, която унищожава кораба загива целият му екипаж, състоящ се от 62-ма човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

29 ноември 1944 г. Американската подводница Archerfish (SS-311), с командир Джоузеф Инрайт (Joseph F. Enright), потапя във Вътрешнояпонско море японския суперсамолетоносач Shinano. 1435 човека загиват, 1080 са спасени. Освен тях е спасен и портретът на императора.
За потопяването на самолетоносача Джоузеф Инрайт е удостоен с Кръст на ВМС на САЩ, а „Shinano” е най-големият кораб потопен по време на Втората световна война.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 30 Ное 2010, 08:17    Заглавие:  

30 ноември 1853 г. В средата на ноември 1853 г. турска ескадра под командването на адмирал Осман паша в състав 7 фрегати, 3 корвети, 2 параходофрегати, 2 брига и 2 транспорта с общо 472 оръдия, плавайки към Сухуми (Сухум-Кале) и Поти за стоварване на десант, е принудена да се укрие в Синопския залив край бреговете на Мала Азия поради силен щорм. Това става известно на командващия руския Черноморски флот адмирал П. С. Нахимов. Той повежда своите кораби към Синоп. Поради бурята няколко руски кораби получават повреди и са принудени да се върнат в Севастопол.
Към 28 ноември целият флот на Нахимов се съсредоточва край Синопския залив. Той наброява 6 линейни кораба и 2 фрегати, превъзхождайки врага по количество оръдия повече от 1,5 пъти. Руската артилерия превъзхожда турската и по качество, тъй като разполага с най-новите бомбически оръдия. Руските комендори умеят да стрелят много по-добре от турските, а матросите по-бързо да действат с ветрилното стъкмяване.
Нахимов решава да атакува неприятелския флот и да го разстреля от пределно малка дистанция. Руският адмирал оставя две фрегати на входа на залива. Те трябвало да прихванат турските кораби, опитващи се да се спасят с бягство. Около 10,30 сутринта на 30 ноември Черноморският флот в две колони тръгва към Синоп. Дясната оглавява Нахимов на „Императрица Мария”, лявата – младшият флагман контраадмирал Ф.М. Новосилски на кораба „Париж”. Около обяд турските кораби и брегови батареи откриват огън по руската ескадра, когато се приближава на достатъчно разстояние. След половин час бой турският флагман „Авни-Аллах” е сериозно повреден от огъня на бомбическите оръдия на „Императрица Мария” и е изхвърлен на плитковина. След това корабът на Нахимов подпалва турския кораб „Фазли-Аллах”. През това време „Париж” потапя два неприятелски кораба. За три часа руската ескадра потапя 15 турски кораба и подавя огъня на всички брегови батареи. Само параходът „Таиф”, който е командван от английския капитан А. Слейд, възползвайки се от преимуществото си в скорост, успява да се измъкне от Синопския залив и да избяга от руските параходни фрегати.
Загубите на турците в убити и ранени съставляват около 3000 убити и ранени, а 200 моряци начело с Осман паша са пленени. Ескадрата на Нахимов няма загуби в кораби, макар няколко от тях да са силно повредени. В боя загиват 37 и са ранени 233 руски матроси и офицери.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

30 ноември 1874 г. В Бленим, близо до Удсток, графство Оксфоршир, е роден Уинстън Леонард Спенсър Чърчил (Winston Leonard Spencer-Churchill) – английски държавен и военен деец, един от лидерите на Консервативната партия. Образованието си получава в превилигированото училище в Хароу и Сандърхедското военно училище. От 1895 г. служи като офицер, участва в колониалните войни и потушаването на националните въстания в Индия, Судан и други британски колонии. Едновременно с това сътрудничи с различни британски вестници като военен кореспондент. По време на Англо-бурската война 1899 – 1902 г. е военен кореспондент в Южна Африка. През 1900 г. е избран в парламента от Консервативната партия. През 1904 г. по кариерни съображения се прехвърля в Либералната партия. Многобройните му критични речи по адрес на правителството способстват за ръста на неговата популярност. През 1906 г. отново е избран в Палатата на общините (от Либералната партия), като през с.г. е назначен за заместник-министър по колониите. В периода 1908 – 1910 г. е министър на търговията, през 1910 – 1911 г. е министър на вътрешните работи. В началото на Първата световна война Уинстън Чърчил е назначен за Първи лорд на Адмиралтейството. Участва в разработката и осъществяването на Дарданелската операция (1915 – 1916 г.), чийто провал довежда до неговата оставка. От 1917 г. е министър по военното снабдяване, а през 1919 – 1921 г е военен министър и същевременно и министър на авиацията. В периода 1921 – 1922 г. е министър по колониите, активно се занимава с укрепването на английските колониални войски, строителството на военни бази, особено в Близкия Изток, като за първи път използва военна авиация за потушаване на национално-освободителните движения в колониите. През 20-те години се завръща в Консервативната партия, от чието име от 1924 г. до края на живота си е депутат в парламента. В периода 1924 – 1929 г е министър на финансите. От 1930 до 1939 г. се занимава с журналистика, като активно застава на позиция срещу външната политика на С. Болдуин и Н. Чембърлейн, насочена към умиротворяване на италианската и германска агресии. С влизането на Великобритания във Втората световна война, под натиска на обществото Уинстън Чърчил отново е назначен за военноморски министър, а след оставката на Чембърлейн (май 1940 г.) – за премиер. Води активна политика за сътрудничество от всякакво естество със САЩ. Участва в Техеранската (1943 г.), Ялтенската (1944 г.) и Потсдамската (1945 г.) конференции. След победата на лейбъристите на изборите през 1945 г. правителството на Чърчил подава оставка, а самият той оглавява консервативната опозиция в парламента. На 5 март 1946 г. в град Фултън произнася реч, в която призовава за създаването на военно-политически съюз между САЩ и Великобритания. В периода 1951 – 1955 г. Чърчил е отново премиер-министър. Провежда политика за укрепването на военнополитическия съюз НАТО, ремилитаризацията на Западна Германия и създаването на нови военни блокове. През 1955 г. подава оставка и се оттегля от активния политически живот.
Чърчил е известен и като публицист и автор на редица книги от историко-мемоарния жанр: „Втората световна война”, „История на англоезичните народи”, „Световната криза” и др.
Уинстън Чърчил умира в Лондон на 24 януари 1965 г.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

http://www.youtube.com/watch?v=P8_wQ-5uxV4

30 ноември 1917 г. Плаващият под белгийски флаг британски военен танкер Derbent (3 178 т) е торпилиран и потопен югоизточно от Линас Пойнт, Уелс, от германската подводница U-96 (Mittel U), командвана от капитанлейтенант Хайнрих Йес (Heinrich Jeß). Танкерът в момента на атаката превозва нефтени горива от Ливърпул за Куинстаун.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

30 ноември 1942 г. По време на битката при Тасафаронга американският крайцер Pensacola (CA-24) получава сериозни повреди. Торпедо, попаднало в левия му борд под гротмачтата, причинява силен пожар. Вследствие на него се взривява боезапасът на оръдейна кула № 3. Загиват 125 човека, а други 68 получавт сериозни наранявания.

Click to see if image is larger

30 ноември 1942 г. Малко преди полунощ на 30 ноември американският крайцер Northampton (CA-26) е ударен от две торпеда, изстреляни от японския разрушител Oyashio. 3 часа след това корабът е изоставен от екипажа си и потъва. Загиват 58 члена от екипажа му.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

30 ноември 1942 г. Гръцкият товарен параход Cleanthis е открит и потопен край крайбрежието на Мозамбик с оръдеен огън от германската подводница U-181 (IX D2), командвана от капитан-лейтенант Волфганг Лют (Wolfgang Lüth). Корабът плава от Аден към Дюрбан. В резултат на атаката загиват 12 човека.

Click to see if image is larger

30 ноември 1942 г. В пристанището на Йокохама, след взрив по неясни причини, е унищожен германският рейдер Thor. След като зарежда гориво от танкера „Uckermark”, на борда на танкера избухва експлозия, която унищожава и двата кораба. Загиват 13 човека. До този момент рейдерът е унищожил 11 вражески кораба.

Click to see if image is larger



30 ноеври 1973 г. По време на щорм по крайбрежието на САЩ близо до Сан Франциско от мостика на атомната подводница Plunger (SSN-595) е отнесен от вълна зад борда и загива нейният командир.

Click to see if image is larger


30 ноември 1980 г. Съветската атомна подводница K-222 (пр.661 Анчар, „Papa”) се намира в кораборемонтния завод в Северодвинск за комплексна проверка на главната енергетична уредба. Личният състав на кораба отива да обядва, а персоналът от завода остава на борда на кораба. В нарушение на инструкциите е подадено захранване на управлението на компенсиращите решетки на реактора, без да са захранени контролните прибори. В резултат от неправилното функциониране на системата решетките самопроизволно се издигат нагоре и ядреният реактор несанкционирано развива мощност. В крайна сметка активната му зона е извадена от строя.

Click to see if image is larger

30 ноември 1994 г. По време на рейс около бреговете на Източна Африка избухва пожар на борда на италианския пътнически лайнер Achille Lauro. Четирима човека загиват, но останалите 1087 души, които се намирали на борда на кораба, са спасени. Пожарът продължава три денонощия и на 3 декември „Ахиле Лауро” потъва край бреговете на Сомалия.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 01 Дек 2010, 09:17    Заглавие:  

1 декември 1499 г. С флотилия от четири кораба испанският мореплавател Висенте Янес Пинсон (Vicente Yáñez Pinzón) се отправя към Новия свят. Пръв от испанските мореплаватели пресича екватора и три месеца преди Педру Кабрал достига бразилския бряг. Експедицията му прави ред географски открития. Навлиза в река Амазонка на 100 км срещу течението й. Открива устието на река Ориноко и остров Тобаго. Проучва Хондураския залив и установява островния характер на Куба.

Click to see if image is larger

1 декември 1864 г. В Кристиания (дн. Осло) е роден норвежкият природоизследовател и арктически пътешественик Карстен Егберг Борхгревинк (Carsten Egeberg Borchgrevink). През 1898 г. оглавява южната полярна експедиция с кораба „Southern Cross”. Заедно с още 9 човека презимува на нос Адер, навлиза в Море Рос и от него със ски и шейни се добира до най-голямата по това време южна ширина - 78º 50'.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 декември 1896 г. След сериозна навигационна грешка от страна на капитана на руския танкер Блеск (2026 нрт), корабът се разбива в скалите на Грейстоун рок, графство Девон (южна Англия). Товарът се излива в морето, като по този начин причинява първата в света екологична катастрофа от такъв вид.

Click to see if image is larger

1 декември 1914 г. В пясъците на плитчината Гудуин попада, а малко след това потъва английският пътнически кораб Montrose. За щастие няма човешки жертви.
„Монроз” е стоманен кораб с водоизместване 5400 т. Построен през 1897 г. за превоз на емигранти между Ливърпул и Монреал. През 1910 г., когато капитан на кораба е Хенри Кендал, в Лондон е разкрито едно криминално престъпление, което привлича вниманието на цяла Англия.
Зъболекарят Харви Крипиен убил жена си, насякъл с брадва тялото й на парчета, които заровил в мазето на къщата си, намираща се до гробищата Хайгейт. Убиецът намислил да избяга със своята слугиня-любовница Етел Ле Ниве в Канада. След четири дни те се качили в Ливърпул на борда на „Монроз”, като представили пред полицията паспорти на името на господин Робинсън и неговия син. Етел Ле Ниве била гримирана и преоблечена като юноша. На капитана тази странна двойка му се сторила подозрителна, особено юношата с женска фигура. Кендал разбрал, че под името на Робинсън се крие убиец – той го разпознал по фотографите, разлепени из всички английски градове. Лайнерът имал радиостанция и капитанът известил Скотланд Ярд.
Детективът от Лондон Уолтър Дю се качил на нощен експрес, на другата сутрин вече бил на борда на бързоходен лайнер, който изпреварил в Атлантика „Монроз” и хвърлил котва край нос Фатер. След известно време пристигнал и „Монроз”, за да вземе пилот. На борда му се качил Уолтър Дю, самоличността на „господин Робинсън” била установена и убиецът – арестуван. Окованият в белезници Крипиен бил изппратен с редовен параход за Англия, където бил осъден на смърт чрез обесване. Преди обаче да слезе по трапа на „Монроз” в катера, убиецът хвърлил на Кендал тежък, пълен с омраза поглед и изрекъл: „Ти ме издаде, капитане, и ти тежко ще пострадаш за това тук, на същото това място. Бъди проклет!”
Проклятието се сбъднало след по-малко от 4 години, когато на 29 май 1914 г. канадският лайнер „Empress of Ireland”, чийто капитан бил Хенри Кендал, се сблъскал на същото място с норвежкия параход „Storstad”. При тази катастрофа загинали 1024 човека.
„Монроз” бил нает през октомври 1914 г. от английското Адмиралтейство и бил използван за войскови транспорт. След потъването му неговите мачти се виждали чак до 1963 г. когато вълните и пясъците окончателно погълнали остатъците от корабокрушението.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Dr. Harvey Crippen
Click to see if image is larger



1 декември 1917 г. Британският войскови транспорт Rydal Hall е торпилиран и потопен без предупреждение от германска подводница в пролива Ла Манш. 23-ма члена на екипажа загиват.

Click to see if image is larger

1 декември 1939 г. Край северното крайбрежие на Шотландия германската подводница U-31 (VII A), командвана от капитан-лейтенант Йоханес Хабекост (Johannes Habekost), потапя норвежкия параход Arcturus. Загиват 9 човека. Корабът превозва генерален товар, чай, газ за осветление, готварски печки, телени четки, обувки, машинни части, все неща, които не влизат в списъка на военните материали.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

1 декември 1940 г. Норвежкият трансатлантически лайнер Oslofjord потъва след като попада на германска акустична мина в устието на река Тайн. Корабът извършва преход от Ливърпул към Нюкясъл, за да бъде превърнат във войскови транспорт. Петпалубният „Ослофиорд” е построен през 1938 г., водоизместването му е 18 673 т., може да превозва 860 пътници. Обслужва се от 310-членен екипаж.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 24 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 22, 23, 24, 25, 26, 27 Следваща
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1396s ][ Queries: 12 (0.0086s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker