Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Проф. Искра Баева: Престъпен режим ли е комунизмът? Предварителната политическа оценка обезсмисля изследването · Петкова: Ще се борим за въглищните централи · Златните ни момичета спечелиха златен медал в Минск · Гибралтар отказа на САЩ отново да задържи иранския танкер · Отлично военно сътрудничество между Русия и Сърбия · Дилемата за Киев федерализация или отказ от Донбас ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 18 Авг 2019, 17:10
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
На този ден... (част 4)
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
Страница 23 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 Следваща
Автор Съобщение
Жоро


Регистриран на: 03 Май 2009
Мнения: 434
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 12 Ное 2010, 18:59    Заглавие:  

11 ноември 1729 г. В Париж е роден Луи Антоан дьо Бугенвил (Louis Antoine de Bougainville) – един от най-големите френски мореплаватели. През 1763 г. основава френска колония на Малдивите (дн. Фолклендски острови). През 1766 – 1769 г. с корабите „La Boudeuse” и „Étoile” осъществява околосветско плаване през Магелановия проток. Достига до остров Таити, преминава през архипелага Нови Хебриди. Поправя една историческа грешка, просъществувала цели 150 години, като доказва, че това е островна група, а не част от Южния материк, както смятал Педро Ернандес Кирос. След завръщането си във Франция Бугенвил обобщава резултатите от експедицията, а те са огромни, може би най-големите след тези, събрани по време на околосветското плаване на Магелан. Въз основа на тях мореплавателят издава книгата „Voyage autour du monde”. Умира на 31 август 1811 г.

Click to see if image is larger


До колкото ми е известно на името на този велик мореплавател и изследовател е кръстено едно малко цвете или цветен храст.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7166
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 12 Ное 2010, 19:27    Заглавие:  

...и остров!
_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 13 Ное 2010, 03:55    Заглавие:  

13 ноември 1460 г. Умира португалският принц Енрике, известен като Енрике Мореплавателя (Príncipe Henrique, o Navegador). Има изключителен принос за португалското настъпление в Африка и в търсенето на морски път към Индия. На нос Сагриш, най-западната точка на Европа, организира морска академия с астрономическа обсерватория и морска база. Оттам португалските кораби тръгвали към западното крайбрежие на Африка.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

13 ноември 1688 г. Холандски флот под командването на Вилхелм Орански (William of Orange) отплава от брега на Фландрия по посока на Англия. В състава му са включени 50 линейни, 60 десантни, 200 транспортни кораба, 10 брандера с 12 хиляди войници и 4 хиляди коне. Десантът е стоварен при Торбей, Девъншир, без нито за миг холандците да бъдат обезпокоени от английски или френски военни кораби. По неизвестни причини френският крал Людовик XIV оставя в пристанищата корабите си, които по брой превъзхождат холандския десантен флот. Става ясно, че английският крал Джеймс ІІ е допуснал редица грешки при изграждането на своята отбрана. Месец по-късно това му струва престола.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

13 ноември 1850 г. В Единбург, Шотландия, е роден Робърт Луис Стивънсън (Robert Louis Stevenson), автор на „Островът на съкровищата” – един от най-прочутите романи в световната литература. Този шедьовър Стивънсън създава през 1883 г., т.е. едва 33-годишен. Година преди това написва „Нови 1001 нощ”. Обича да казва за себе си: „Аз съм 45 на сто художник и 55 на сто търсач на приключения.” Житейски обстоятелства и влошено здравословно състояние налагат на писателя да изживее последните си години на един от островите Самоа в Тихия океан. Умира през 1894 г., ненавършил 45 години.

Click to see if image is larger

13 ноември 1854 г. Американският ветроход New Era, по време на рейс от Бремен за Ню Йорк, загива на плитковина на 15 мили от нос Сънди Хук. Броят на жертвите надминава 300 души.

13 ноември 1881 г. Английският лайнер City of London, собственост на компанията „Thistle Line”, след като отплавал от Лондон за Ню Йорк изчезва безследно в просторите на Северния Атлантик заедно с всички намиращи се на борда му пътници и членове на екипажа.

Click to see if image is larger

13 ноември 1899 г. В условия на гъста мъгла във Финския залив, недалеч от остров Гогланд, засяда на камъни руският броненосец за брегова охрана Генерал-адмирал Апраксин. Опитите да се снеме самостоятелно претърпяват неуспех, а след час в носовото котелно отделение се показва вода, която бързо прелива. През декември претърпялият авария кораб се оказва в леден плен и съобщенията с него са поддържани единствено чрез ледоразбивача „Ермак”. В края на януари 1900 г. за ръководител на спасителните работи е назначен контраадмирал З. П. Рожественски, който привлича за участие в спасяването на кораба планински специалисти. Едва след успешния завършек на подривните дейности на 11 април 1900 г. „Ермак” успява да снеме „Генерал-адмирал Апраксин” от камъните. Ремонтът на повредения броненосец със средства на Кронщатския порт, завършват през 1901 г. и струват на хазната 175 000 рубли, без да се смята стойността на спасителните дейности.

Click to see if image is larger

13 ноеври 1904 г. Във Варна пристига закупеният от БТПД „Постоянство” товаропътнически параход „София”. Построен е през 1882 г. в Глазгоу и е с вместимост 255 брт. За пръв път в историята на българското гражданско корабоплаване командването му е поверено на българин – Сава Манолов, възпитаник на Морското училище в Нарва, Русия.

Click to see if image is larger

13 ноември 1941 г. В Лондон се състояла премиерата на английския документален филм „Крилатите кораби”, прославящ бойната мощ на британските самолетоносачи. Той трябвало да направи шумна пропаганда на британското морско превъзходство, което от няколко години се олицетворявало от първия английски самолетоносач Ark Royal – спуснат на вода в началото на 1937 г. Имал водоизместване 22 600 т. скорост 30 възла, екипаж от 2000 души и можел да приема на палубата си до 72 самолета.
Бойните качества на самолетоносача били неоспорими, макар необичайно широката палуба за излитане и кацане на самолетите да му придавала вид на огромен плаващ ковчег. „Арк Роял” участвал активно във всички големи военни операции на Великобритания в Средиземно море и Атлантическия океан. Особено значим бил неговият принос за потопяването на германския линеен кораб „Bismarck”. Именно самолетите на „Арк Роял” открили „Бисмарк”, който, след потопил английския линеен крайцер „Hood”, успял за няколко дни да се скрие от англичаните. По време на битката с „Бисмарк” излитащите от „Арк Роял” самолети поддържали непрекъснато наблюдение на движението и действията на немския линкор, а няколко от изстреляните от тях торпеда засегнали кърмата и чуствително засегнали маневреността му.
Именно на палубата на „Арк Роял” бил заснет въпросният документален филм, който трябвало да подхранва легендата за непотопяемостта на английските самолетоносачи. По нещастно съвпадение или зла ирония на съдбата обаче тчно същия ден – 13 ноември 1941 г, „Арк Роял” загинал на 20 мили от Гибралтар, улучен смъртоносно от торпедата на на германската подводница U-81 (VII C), командвана от подводния ас капитан-лейтенант Фридрих Гугенбергер (Friedrich Guggenberger). Изпратените на помощ кораби от английската база в Гибралтар успели да спасят екипажа, но самолетоносачът бил безвъзратно загубен.
Потопяването на „Арк Роял” бил тежък удар за английското самочувствие. То разрушило старателно градения мит за неуязвимостта на английските самолетоносачи. Средиземноморската авиация на англичаните се лишила от безценното си плаващо летище, каквото на практика била палубата на самолетоносача. А войната бушувала вече трета година. Английските корабостроителници били в критично състояние. Не достигали основни материали за скорошно построяване на нов самолетоносач. Англичаните трябвало да се примирят със загубата, но за да я омаловажат, вестниците на Острова само мимоходом регистрирали събитието. От популяризирането на филма англичаните естествено трябвало да се откажат.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger



13 ноември 1942 г. В боевете за Гуадалканал загива японският линеен кораб Hiei. В него попадат най-малко 50 снаряда и една бомба от бомбардировач В-17, а също така две авиоторпеда хвърлени от самолети от самолетоносача Enterprise (CV-6).

Click to see if image is larger

13 ноември 1979 г. Във Варна вдига държавното знаме м/к „Черни връх”, построен от варненските корабостроители. Товароподемността му е 10 703 т, пръв капитан му е Иван Войнски, а гл. мех. – Младен Марков.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 14 Ное 2010, 08:18    Заглавие:  

14 ноември 1667 г. В селището Дединово на река Ока започва строителството на първенеца на руското корабостроене – тримачтовия ветроход Орëл. Имал е водоизместване около 250 тона, 22 топа и 57 души екипаж, в това число 22 матроси и 35 стрелци. Спуснат е на вода през 1668 г., а през 1669 г. е базиран в Астрахан за охрана на руските търговски кораби в Каспийско море. През 1670 г. е пленен от въстаниците на Степан Разин. През следващите години е изоставен да бездейства в един от притоците на река Волга и никога не е използван по основното си предназначение.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1765 г. В Ланкастър каунти, Пенсилвания, е роден американският изобретател Робърт Фултън (Robert Fulton), създател на първия в света практически годен за плаване параход. През 1786 г. се установява в Англия. Увлича се по използването на парата за движение на плавателни съдове. През 1797 г. построява и успешно изпробва в Париж малка подводница – „Nautilus”, и плаваща мина. През 1803 г. изпитва в река Сена първия си параход. Неполучил подкрепа в Англия и Франция, той се завръща в Америка и построява колесния параход „Clermont”, на който монтира парна машина с мощност 20 к.с. На 8 август 1807 г. този параход извършва първото си плаване по река Хъдсън, като изминава разстоянието от Ню Йорк до Олбъни.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1803 г. Първата руска околосветска експедиция под ръководството на Иван Фьодорович Крузенщерн (Иван Фёдорович Крузенштерн) и Юрий Фьодорович Лисянски (Юрий Фёдорович Лисянский) с корабите „Надежда” и „Нева” пресича екватора и навлиза в южното полукълбо. В историята на руския флот това се случва за първи път.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1852 г. В Котел е роден Кръстю Мирски. Във Варна се установява през 1878 г. През 1888 – 1889 г. е кмет на Варна и прави много за културното издигане на града. При неговото кметуване са построени първите морски бани (на релси в морето), прави се разширение на Морската градина и започва строителството на Часовниковата кула и театралната зала „Съединение” под нея.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1854 г. В северната част на Черно море се разразява невиждана буря. Върху закотвените в залива на Балаклава, Кримския полуостров, съюзнически кораби внезапно налита страшен по силата си ураган. Гигантските вълни късат котвите на корабите и ги изхвърлят на крайбрежните скали. Не минава и час, когато от 27-те закотвени кораба 20 са погълнати от морските дълбини, в това число и легендарния британски кораб Prince, който според легендите, разпространени впоследствие, носи в трюмовете си заплатите на действащите армии.

14 (26) ноември 1894 г. В Севастопол е роден Иван Папанин (Иван Дмитриевич Папанин) Става световноизвестен през 1937 г., когато му е възложено ръководството на дрейфуващата в централната част на Арктика полярна станция „Северен полюс-1”. Експедицията продължава 247 дни – от май 1937 до февруари 1938 г. Върху леден блок с площ около 11 км² полярниците проплават над 2000 км. Историята на експедицията Папанин описва в книгата си „Животът върху леда”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1897 г. Германски бойни кораби стоварват десант на китайския бряг при пристанище Циндао и го превземат. Претърпелият поражение във войната с Япония (1894 г.) Китай е принуден с договор да отстъпи за 99 години тази област на Германия.
Предлог за този акт е така нареченият „инцидент Цзюйе”, когато през 1897 г. двама германски мисионери са убити в провинция Източен Шандун, и германското правителство поставя ултиматум на китайския император, искайки защита на християнското население.
Германците превръщат Циндао в стратегически важно пристанище, управлявано от Морското управление (Reichsmarineamt), за разлика от другите германски колонии, подчиняващи се на Управлението по колониите (Reichskolonialamt). В Циндао е базирана германската Имперска Източноазиатска крайцерска ескадра, провеждаща военни операции по целия Тихи океан.. От 1898 г. тук е базиран и Трети морски батальон. Германското правителство планира улиците на града и създава градски план, съществуващ и до днес. Германското влияние се разпространява върху цялата провинция Шандун, в която възникват много предприятия с участието на германски капитали.
Преди началото на Първата световна война германския военен флот на адмирал граф Шпее се оттегля от Циндао, за да избегне опасността да бъде блокиран в пристанището от военноморските сили на Антантата.
След началото на войната японският флот, с минимално участие и на английския, блокира Циндао. Японските войски обсаждат града от 31 октомври до 7 ноември 1914 г., когато германският командващ силите за защита на брега Алфред Майер-Валдек нарежда да се прекрати съпротивата.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1909 г. Френският параход Scyne потъва след сблъсък с британския параход Onda край Сингапур. Загиват повече от 100 човека.

14 ноември 1942 г. В боевете край Гуадалканал американските линейни кораби Washington (BB-56) и South Dakota (BB-57) потапят японския линеен крайцер Kirishima.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1943 г. В района на Бермудските острови по време на учение на военноморските сили на САЩ торпедо за малко не улучва линейния кораб Iowa (BB-61), на чийто борд в този момент се намира президентът на страната Франклин Делано Рузвелт.

Click to see if image is larger

14 ноември 1978 г. В тържествена обстановка е открита фериботната линия Варна – Иличовск. Тя се обслужва от построените в Норвегия и Югославия фериботи „Героите на Севастопол”, „Героите на Одеса”, „Герои Шипки” и „Герои Плевны”. Днес линията е разширена до пристанишата Поти и Батуми (Грузия) и руското пристанище Кавказ.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография

Последната промяна е направена от popay_the_sailor на Вто 16 Ное 2010, 07:36; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 15 Ное 2010, 07:28    Заглавие:  

15 ноември 1518 г. След седеммесечно плаване край бреговете на неизследваните брегове на полуостров Юкатан и Мексиканския залив в Хавана се завръща експедицията на испанския мореплавател Хуан Грихалва (Juan de Grijalva). Тя установява, че Юкатан не е остров, както се смятало дотогава, и изследва около хиляда километра от бреговата ивица на Мексиканския залив.

Click to see if image is larger

15 ноември 1766 г. От устието на река Лоара отплава фрегатата „La Boudeuse” на Луи Антоан дьо Бугенвил (Louis Antoine de Bougainville). В това плаване – първа френска околосветска експедиция – Бугенвил открива архипелазите Туамоту и Луизиада, преоткрива Соломоновите острови, посещава Таити, изследва островната група Нови Хебриди и др. Резултатите от тези изследвания Бугенвил описва в публикуваната през 1771 г. книга „Околосветско пътешествие” с „Ла Будьоз” и транспорта „Етоал” в 1766 – 1769 г.”

Click to see if image is larger

15 ноември 1815 г. Състои се първият рейс на първия руски параход Елизавета от Петербург до Кронщат и обратно. Корабът е построен от английския механик Чарлз Бред, който през 1786 г. пристига в Русия и постъпва на руска служба. Корабът има дървена конструкция, обзаведен с парна машина с мощност 4 к.с. и бордови гребни колела.Целия път параходът преодолява за осем часа и половина. За да изпита скоростта на парахода, командирът на Кронщатското пристанище заповядва с него да се състезава най-добрия гребен катер. Когато гребците действат с пълна сила, те дори изпреварват парахода и могат на ход да пристават до кораба.

Click to see if image is larger

15 ноември 1848 г. По време на третата си експедиция, като се движи по средиземноморското крайбрежие, руският пътешественик Пьотър Александрович Чихачов (Пётр Алекса́ндрович Чихачёв) достига турския град Анталия. Той нанася редица поправки на известните тогава карти на Бофор, Фишер и други изследователи на Мала Азия.

Click to see if image is larger

15 ноември 1849 г. Новият американски параход Louisiana потъва след взрив на котлите край „Гравиер стрийт док”, Нови Орлеан. Загиват 86 човека.

Click to see if image is larger

15 ноември 1875 г. В град Орел е роден Владимир Александрович Русанов, един от изявените руски изследователи на Арктика. През 1910 г. оглавява научна експедиция до Нова земя. С моторно-ветроходния кораб „Дмитрий Солунский” обикаля цялата островна група. През 1912 г. ръководи експедицията с кораба „Геркулес”, която изследва архипелага Шпицберген. Изчезва безследно с целия си екипаж при опит да премине по Северния морски път в Тихия океан. През 1934 г. при западното крайбрежие на полуостров Таймир е открит дървен стълб с надпис „Геркулес 1913” и някои вещи на експедицията.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

15 ноември 1887 г. Пожар унищожава в морето край Хонконг британския параход Wah Yeung. Загинали 400 души.

15 ноември 1932 г. В строя постъпва новопостроеният американски тежък крайцер Indianapolis (CA-35). Той е известен с участието си в боевете през Втората световна война и награждаването му с 10 бойни звезди. През юни 1945 г. пренася компонентите на атомните бомби, с които са бомбардирани японските градове Хирошима и Нагасаки. Потъва на 30 юли 1945 г., след като е торпилиран от японската подводница I-58.

Click to see if image is larger

15 ноември 1935 г. По повод 50-годишнината от създаването на Осми приморски полк във Варна е организирано честване на бойната слава на Приморци и се състои освещаването на Портала-паметник на загиналите от тях в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война.
Инициатор за построяването му е полк. Петър Димков, проектът е на арх. Георги Овчаров и е изпълнен от арх. Желязко богданов. Фигурите са изработени от известния скулптор Кирил Шиваров.
Гост на тържеството е НВ Борис ІІІ. Придружен от командващия флота кап. І ранг Иван Вариклечков, царят поздравява войскковите части и заедно с митрополит Симеон собственоръчно открива паметните плочи с имената на 3-те хиляди загинали приморци.


Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

15 ноември 1942 г. Германската подводница U-155 (IXC), командвана от корветен капитан Адолф Корнелиус Пининг (Adolf Cornelius Piening), торпилира на около 100 мили западно от Гибралтар британския ескортен самолетоносач Avenger (D14). Попадението засяга бомбовия погреб. Самолетоносачът се пречупва на две и потъва в течение на три минути. Загубите сред екипажа са 505 човека, а спасените са едва 17.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

15 ноември 1960 г. В морето в първи 66-дневен боен поход излиза първият американски подводен ракетоносец George Washington (SSBN 598).

Click to see if image is larger

15 ноември 1969 г. в Баренцово море (на траверса на нос Териберски) съветската подводница K-19 (пр.658 „Hotel”) се сблъсква с американската атомна подводница Gato (SSN-615), опитваща се осъществява следене отблизо на съветския атомоход. И двата кораба получават несъществени повреди.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Пон 15 Ное 2010, 21:19    Заглавие:  

На 14 ноември 1910 г.

Arrow 100 години от първото излитане от кораб
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Sea Dog
[Moderator]


Регистриран на: 10 Дек 2005
Мнения: 3529
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 15 Ное 2010, 23:11    Заглавие:  

Цитат:
14 ноември 1978 г. В тържествена обстановка е открита фериботната линия Варна – Иличовск. Тя се обслужва от построените в СССР и Югославия фериботи „Героите на Севастопол”, „Героите на Одеса”, „Героите на Шипка” и „Героите на Плевен”. Днес линията е разширена до пристанишата Поти и Батуми (Грузия) и руското пристанище Кавказ.


Това от кого е писано ???

_________________
Снимки - http://niki-zlatev.blogspot.com/
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
dragon x


Регистриран на: 26 Яну 2004
Мнения: 1641
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 15 Ное 2010, 23:32    Заглавие:  

За неразбралите да уточним, че нашите фериботи са строени в Норвегия, а съветските - по лиценз в Югославия.
_________________
Click to see if image is larger РОТА, ШАГНУВШАЯ В БЕССМЕРТИЕ
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 16 Ное 2010, 07:38    Заглавие:  

Поправено е и моля за извинение... Embarassed
_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 16 Ное 2010, 08:41    Заглавие:  

16 ноември 1889 г. Холандският пътнически параход Leerdam (2796 т), собственост на компанията „Holland-America Line”, се сблъсква в Северно море с британския параход Gaw Quan Sia. За щастие катастрофата се разминава без човешки жертви.

Click to see if image is larger

16 ноември 1916 г. Британският търговски кораб Vasco, плаващ от Хъл към Неапол, попада на мина и потъва на 10 мили югозападно от Бийчи Хед. При потъването на парахода се удавят 17 човека.

Click to see if image is larger

16 ноември 1917 г. Италианският монитор Alfredo Cappellini е построен в корабостроителницата „Орландо” в Ливорно през 1916 г. За основа послужва плаващият кран „GA 53”. Затова и корпусът му притежава такава форма – кутия със закръглен нос и плоско дъно. Маломощният (265 к.с.) двигател дава на понтона скорост от 3,5 възла. Естествено, че това чудо на техниката не може да плава в открито море, а ако пък все пак се налага, желателно е да е на буксир.
На монитора са постановени 2 381-мм и 2 76-мм оръдия, предназначени за недостроения линкор „Francesco Morosini”. Оръдията от главния калибър са монтирани в обикновенна небронирана кула, която позволява да се води огън в сектор от 30° с ъгли на възвишение до 20°. Максималната далекобойност съставлява около 25 000 м.
Мониторът доста интензивно е използван за поддръжка на сухопутните войски в района на Венеция. След поражението на италианските войски при Капорето е взето решение двата действащи по това направление монитора („Faa di Bruno” и „Alfredo Cappellini”) да бъдат пребазирани по-навътре в тила. На 16 ноември 1917 г. по време на морския преход двата понтона попадат в щорм. „Faa di Bruno” някак си се добира до брега, но „Alfredo Cappellini” потъва, отнасяйки със себе си почти целия екипаж. От 68 човека изплуват само четирима.
През 1980 г. „Alfredo Cappellini” е открит и изследван. Мониторът лежи на дъното в преобърнато положениие на около 7 мили северно от град Анкона.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

16 ноември 1927 г. Влиза в строя самолетоносачът Saratoga (CV-3), най-големият и най-бърз самолетоносач за времето си. Той е петият кораб на ВМС на САЩ с това име. Служи до 1946 г., когато е потопен като опитен кораб при изпитанията на американската атомна бомба на атола Бикини в Тихия океан.

Click to see if image is larger

16 ноември 1998 г. Морската ни общественост загубва един от първопроходците на подводното дело и подводния спорт във Варна и България.
Хараламби (Хари) Михайлов Амиорков е роден на 1 май 1925 г. в Русе. През 1941 г. постъпва в Морското училище във Варна. През 1945 г. като подофицер участва в разминирането на река Дунав. За разгадаване на устройството и обезвреждане на тип немски мини е награден със съветски орден.
През 1946 г. завършва военноморското си образование и е назначен като офицер в радиоработилницата на ВМС. Изявява се в рационализаторска дейност с военно значение.
Бил е председател на радиодело, по корабомоделизъм и по подводен спорт.
През 1958 г. заедно с Антон Беджев, Николай Гюров и Юрий Дулски е в първата група варненци, обучавани от Иван Джаков в тайните на водолазното дело. През 1958 г. съвместно с Антон Беджев прави първите варненски акваланги. През 1961 г. Хари Амиорков участва в подводната археологическа експедиция под нос Чиракман край Каварна, организирана от Археологическия музей – Варна. През същата година участва в създаването на групата за подводни археологически изследвания към Военноморския музей и в организираната от музея експедиция при нос Калиакра за търсене на останки от битката на руския адмирал Ушаков с турския флот през 1791 г. Активно се включва и в следващите варненски подводни археологически експедиции, съдейства пред командването на ВМС за осигуряването на плавателни съдове. През 1963 г. в съавторство с Антон Беджев издава учебното помагало „Как да си направим съоръжения за подводен спорт”. От 1968 до 1973 г. е редовен участник в републиканските първенства по подводен риболов . През 1967 г. е пенсиониран от флота по силата на разпореждането на Военния отдел на ЦК на БКП „...да се освобождават всички офицери, които преди 9 септември 1944 г. са учили в царските военни училища”.
Хари Амиорков е сред основателите на създадената през 1968 г. във Варна лаборатория по подводни изследвания и океанографски прибори към Института по рибно стопанство и океанография – Варна. Участва в конструирането, построяването и провеждането на подводния експеримент с подводния дом „Шелф-1” през 1970 г. при Маслен нос, а впоследствие и в българо-съветските научни експерименти с подводния дом „Черномор” през 1973 и 1974 г.
През 1973 г. преминава в новосъздадения Институт по океанология при БАН във Варна, където работи до 1990 г. Участва в създаването на образци дълбоководна техника и в провеждането на редица подводни експерименти.
Безкористно предава опита и знанията си на следващите поколения дейци на подводния спорт и подводното дело.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 17 Ное 2010, 10:13    Заглавие:  

17 ноември 1869 г. След 10-годишно строителство тържествено е открит Суецкият канал. На церемонията присъстват хедивът (управител) на Египет Исмаил Паша, австро-унгарският император Франц-Йосиф І, френската императрица Евгения, представители на кралски фамилии от цяла Европа. Първият кораб, който преминава през канала, е параходът „Хоук” на английската компания „Бритиш Индиън телеграф къмпъни”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1874 г. Английският клипер Cospatrick, плаващ от Англия към Оукланд, Нова Зеландия, загива вследствие на пожар в Индийския океан. От 476 човека, намиращи се на борда му, се спасяват едва 3-ма мъже.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1914 г. Германският броненосен крайцер Friedrich Carl попада на минно поле, поставено от руснаците на около 30 мили западно от Мемел (Клайпеда, Литва). Малко след това крайцерът е разтърсен от взрив. Командирът на кораба, фрегатенкапитан Лоеш, смята, че е атакуван от английска подводница и взема решение да се изтегли на пълен ход на запад, за да избегне второ торпедо. 11 минути по-късно „Фридрих Карл” попада на втора мина. След 5-часова борба за живучест екипажът напуска кораба и се прехвърля на междувременно успелия да се приближи до мястото на катастрофата крайцер „Augsburg”. Вследствие на взривовете загиват 8 човека.

Click to see if image is larger

17 ноември 1915 г. Британският болничен кораб Anglia, плаващ между Кале и Дувър с 390 ранени бойци от Западния фронт, попада на мина, поставена от германския подводен минен заградител UC-5 (UC I), под командването на оберлейтенант цур зее Херберт Пусткухен (Herbert Pustkuchen) на около една миля от Фолкстън гейт. Около 15 минути след взрива корабът потъва. Броят на жертвите достига 85 човека. В спасяването на оцелелите взимат участие канонерката „Hazard” и въглищарят „Lusitania”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1940 г. В Северния Атлантик, близо до крайбрежието на Северна Ирландия, германската подводница U-137 (II D), командвана от капитан-лейтенант Херберт Волфарт (Herbert Wohlfarth), потапя с торпедо шведския търговски кораб Veronica. Загиват 17 човека от 20-членния екипаж на парахода.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1942 г. Торпедоносци „Albacore” от британския самолетоносач Formidable (67) потапят северно от Алжир германската подводница U-331 (VII C), същата, която потапя предната година линейния кораб „Barham”. Загиват 32-ма члена от екипажа на подводницата, 17 оцеляват.
От влизането си в строя на 31 март 1941 г. подводницата е командвана неизменно от капитан-лейтенант Тисенхаузен (Hans-Diedrich Von Tiesenhausen), участва в 10 бойни похода и има на сметката си потопени един спомагателен и три бойни кораба с общ тонаж 40 235 т.и един повреден кораб (372 т ).

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1944 г. При охрана на конвой към Сингапур, в Жълто море, на 140 мили североизточно от Шанхай след четири торпедни попадения от американската подводница Spadefish (SS-411) е потопен японският ескортен самолетоносач Shinyo. Загива по-голямата част от екипажа му.
„Синьо” (божествен ястреб) е преоборудван в Куре от корпуса на германския лайнер „Scharnhorst”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1956 г. България се присъединява към Конвенцията за защита на човешкия живот на море.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография

Последната промяна е направена от popay_the_sailor на Сря 17 Ное 2010, 10:51; мнението е било променяно общо 1 път
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 42470

МнениеПуснато на: Сря 17 Ное 2010, 10:44    Заглавие:  

Обаче тази рубрика е номер 1!
Митак, намираш големи исторически кадри, браво за труда!
За мен рубриката се е превърнала във виртуален бестселър!
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 17 Ное 2010, 10:54    Заглавие:  

Preslav написа:

За мен рубриката се е превърнала във виртуален бестселър!


Дано не е само за теб! Иначе благодаря за оценката за труда ми. salute

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
barrel-rider


Регистриран на: 02 Юни 2006
Мнения: 7166
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 17 Ное 2010, 19:12    Заглавие:  

popay_the_sailor написа:

Дано не е само за теб!

Не е, Мите Exclamation

_________________
The Road goes on and on
Down from the door where it began.
Now far ahead the Road has gone,
And I must follow, if I can ...
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 18 Ное 2010, 08:49    Заглавие:  

18 ноември 1832 г. В Хелзинки е роден Нилс Адолф Ерик Норденшелд (Nils Adolf Erik Nordenskiöld), член на Стокхолмската академия на науките. Участва в експедиции и сам ръководи такива до архипелага Шпицберген. Осъществява две плавания по река Енисей. През 1878 г. щурмува Североизточния морски път. Прониква в Карско море, заобикаля най-северната точка на Азия – нос Челюскин, презимува на Чукотка и през лятото на следващата година стига до Беринговия проток. Продължава околосветската си обиколка и през април 1880 г. се завръща в Стокхолм. Умира на 12 август 1901 г. в селцето Далбю, Швеция.

Click to see if image is larger

18 ноември 1855 г. Дейвид Ливингстън (David Livingstone) открива водопада Виктория на река Замбези.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 ноември 1898 г. Във водите пред княжеския дворец „Евксиноград” край Варна застава на котва новопостроеният в Бордо български учебен крайцер „Надежда”. Веднага той е посетен от княз Фердинант и неговата свита. След това крайцерът отплава за Бургас, където е тържествено осветен и включен в състава на българския военен флот.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 ноември 1903 г. Във Вашингтон САЩ и Панама подписват договор, според който САЩ подкрепят искането на Панама да се отдели от Колумбия. В замяна на това Панама предоставя на САЩ зона в Панамския провлак за прокопаване на плавателен канал, както и право за неговото стопанисване и експлоатация. Строежът започва през 1904 г., първият кораб преминава по Панамския канал на 15 август 1914 г., а официално е открит на 12 юни 1920 г. Неизгодните за Панама клаузи на договора от 1903 г. са отменени едва на 7 септември 1977 г. с подписването на два нови договора за статута на Панамския канал. Според тях Панама постепенно получава правото на управление на канала, като той става нейна пълна собственост на 1 януари 2000 г.

Click to see if image is larger

18 ноември 1939 г. Датският лайнер Simon Bolivar, плаващ от Амстердам към Англия, попада на мина и потъва, недалеч от Харуич, Англия. Загиват 102-а човека от намиращите се на борда 397, в т.ч. 34 деца.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 ноември 1942 г. Ескортиращата конвоя ONS-144 норвежка корвета Montbretia K-208 e торпилирана и потопена от германската подводница U-262 (VII C) с командир лейтенант цур зее Хайнц Франке (Heinz Franke). Първото торпедо попада в района на мостика и убива намиращите се там моряци. Тъй като корветата не потъва германците изстрелват второ торпедо и корабът бързо отива на морското дъно. Заедно с нея загиват 45 члена от екипажа й. 25 човека са спасени и вдигнати на борда на норвежката корвета „Potentilla” K-214 , като двама от тях по-късно умират от раните си и преохлаждане и са погребани в морето.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 23 от 27 [392 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 Следваща
Създайте нова тема   Тази тема е заключена - не можеш да отговаряте или да променяте мнения Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1087s ][ Queries: 13 (0.0092s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker