Private Colleger of transportation Private Colleger of transportation
 

airforce show

Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
news Тайван започва изпитания на корвета убиец на самолетоносачи | БАРОЗУ: АКО НЕ БЯХМИ НИЕ ОТ ЕС ДА ВИ СПАСИМ, СЕГА ЩЯХТЕ ДА СТЕ НА ПОЛОЖЕНИЕТО КАТО РУСИЯ В УКРАЙНА | НАТО НАЩРЕК: РУСИЯ МОДЕРНИЗИРА АРМИЯТА СИ | Подписан е договор за производство на 48 двигателя F135 от четвъртия ЛОТ | Министър Шаламанов: Мислете преди всичко за Отечеството и за вашите подчинени | Тежката ракета-носител Ангара е готова за изстрелване от космодрума Плесецк |

Select Forum Language:

 
Hot topics: hot НАЦИОНАЛНО СПИСАНИЕ ЗА АВИАЦИЯ "КЛУБ КРИЛЕ", бр.9-10 2014(16)hot Скандалите по оста България-Русия(20)hot ФОТООКО: Euronaval 2014 - директно от Франция(16)
В момента е: Пет 31 Окт 2014, 15:18
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Гражданска авиация - летища, снимки и коментари
Летище София
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 29 от 48 [717 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 27, 28, 29, 30, 31, ..., 46, 47, 48 Следваща
Автор Съобщение
Dimitar Stavrev

Регистриран на: 08 Ное 2007
Мнения: 9514
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 23 Фев 2010, 16:00    Заглавие:  

Отменени са всички полети от и до Атина на 24 февруари

Поради стачка на служителите на Ръководство въздушно движение в Атина за 24 февруари са отменени всички полети от и до Атина, както следва:
ОА307/8 - каца 08.30, излита 09.10; А3950/1 – каца 09.45, излита 10.25; А3952/3 – каца 17.00, излита 17.40;

ОА309/10, каца 18.25, излита 19.05; FB807/8 - излита за Атина 15.30, каца в София 18.45.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Dimitar Stavrev

Регистриран на: 08 Ное 2007
Мнения: 9514
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Сря 24 Фев 2010, 08:57    Заглавие:  

За периода от 09:00 часа до 15:00 часа на 23.02.2010 г. са регистрирани следните закъснения :

Кацащи полети

№ Авиокомпания Полетен № от дестинация Закъснение в минути Причина

1. Ер Франс AF 2686 Париж 58 мин. Заради слот, свързан със стачката на френските авиодиспечери

2. Луфтханза LH 3432 Дюселдорф 34 мин. Късен бординг на екипажа

3. Бритиш Еъруейс BA 890 Лондон Хийтроу 40 мин. Късно кацане на друго летище

Излитащи полети

№ Авиокомпания Полетен № по дестинация Закъснение в минути Причина

1. Ер Франс AF 2687 Париж 60 мин. Поради късно кацане от друг полет

2. Луфтханза LH 3433 Дюселдорф Поради късно кацане от друг полет

3. Джърмануингс 4U 743 Кьолн 33 мин. Късно кацане от друг полет

4. Бритиш Еъруейс BA 891 Лондон - Хийтроу 46 мин. Късно кацане от друг полет
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Пон 08 Мар 2010, 23:57    Заглавие:  

Пистата на софийското летище е затваряна веднъж за почистване
08 март 2010 | 16:35 | Агенция "Фокус"
Начало / Трафик
София. Във втората половина на деня пистата на летище София е затваряна за почистване веднъж за около 30 минути и се поддържа в състояние, позволяващо кацане и излитане на самолетите, съобщиха от пресцентъра на летището. За периода от 09:00 часа до 15:00 часа днес са регистрирани седем закъснения. Две от тях са на кацащи самолети на Румънски авиолинии RO 293 от Букурещ и на България Ер FB 450 от Рим. При първия полет закъснението е било 98 минути, а причината е късно излитане от Букурещ. При втория полет регистрираното закъснение е 46 минути заради закъснение на предишен полет. От излитащите самолети при три има закъснение заради почистването на пистата. Това са полетите на Изи Джет EZY 8974 за Лондон – Гетуик (закъснение 94 мин.), Луфтханза LH 3485 Франкфурт (57 мин.) и Бритиш Еъруейз BA 891 Лондон - Хийтроу (35 мин.).
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Footman

Регистриран на: 10 Мар 2005
Мнения: 6
Местожителство: Русе

МнениеПуснато на: Вто 09 Мар 2010, 09:10    Заглавие:  

capital.bg
Враждебна, имаме проблем
Злоупотребите и влошените резултати на "Летище София" не притесняват новото правителство


Ако 3 млн. души минат през едно място за година, задължително ще оставят следи след себе си. В повечето случаи и пари. През последните две години през летище София са преминали над 3 млн. пътници. Много от тях са били изпращани или посрещани от някого, така че общият поток от хора е много по-голям. Ако говорим за столичното летище като клиенти, претенциите към обслужването, търговското разнообразие и удобството могат да бъдат много. Но като данъкоплатци би трябвало да искаме още повече. "Летище София" е държавно дружество и то съвсем не е машина за пари.

През последните години въпреки нарастването на пътниците и инвестициите в нов терминал и писта приходите са замръзнали, разходите растат бързо, печалбата се топи. Тенденцията за влошаване на резултатите е отчетлива, услугата не се подобрява. Ако ставаше въпрос за частно дружество, директорът му да беше изхвърчал досега. Директорът на "Летище София" Пламен Станчев управлява малко над четири години. Сегашното правителство необяснимо избра да го запази и да го "подпре" с нови назначения в борда - в стил "партийни". Ресорният министър по транспорта не дава убедителни аргументи защо, а това неприятно контрастира с едно от предизборните обещания на кабинета "Борисов" – за по-добро управление на държавната собственост.

На два крака

Още в средата на миналия век повечето летища са излезли от рамките на транспортни гари и са се превърнали в атрактивни места за правене на бизнес. През последните години, ако съдим по финансовите му резултати, "Летище София" се движи в обратната посока.

Държавното дружество има една специфика, която трябва да обясним още в началото. То е нещо като шопинг мол, в който вместо IMAX кино има писта за излитане и кацане на самолети. От една страна, е летищен оператор - собственик на двата терминала и пистата, трябва да ги поддържа, но срещу това има гарантирания приход от летищни такси, които събира от името на държавата. От друга страна, е т.нар. наземен оператор - управлява "мола", оказва услуги на преминаващите пътници и самолетите.
Според европейска директива, отразена в Закона за гражданското въздухоплаване, когато летището има над 2 млн. пътници, трябва да има втори наземен оператор. Затова от 2007 в София след конкурс влезе втори оператор - Swissport. Оттогава между двете компании уж има конкуренция (не съвсем честна - вижте карето) за чекирането и обслужването на пътниците, обработката на багажите, перонното обгрижване и почистването на самолетите и др.

Ако се върнем на държавното дружество "Летище София", двете му дейности би трябвало да се отчитат отделно и да е лесно проследимо какво постига като летищен и какво като наземен оператор. Но не е съвсем така.

"Молът" и летището в числа

Като цяло "Летище София" успява да ликвидира приходите от летищните такси, които иначе би трябвало да постъпват в бюджета - с тях изплаща заемите за построяване на новия терминал и пистата към Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие. Останалото заминава за текущи и капиталови разходи (вижте графиките). Одит на ресорното министерство показва, че държавната компания не събира редовно летищни такси от авиокомпаниите и неправомерно ги разсрочва, без това да се вижда от счетоводните отчети. В същото време пред "Капитал" директорът на дружеството Пламен Станчев призна, че тази година може да се наложи заемите да се покриват от нелетищната дейност. А тя съвсем не се развива добре.

Постъпленията от "мола" би трябвало да са резултат от успешното управление на целия комплекс, привличането на нови авиокомпании, клиенти и наематели. Тук е големият провал на мениджмънта. Новият терминал беше отворен в края на 2006, а бизнесът оттогава спада с 14%. За този период пътниците са нараснали с 45%, но приходите от продадени горива, услуги, такси не нарастват видимо. Същото за постъпленията от наеми и реклама - те се променят символично, въпреки че на новия терминал според бизнес плана на летището има с 350% повече рекламни площи и с 90% повече търговски. Факторите, които действат негативно, са отмяната на безмитната търговия слез 2007 заради влизането в ЕС и конкуренцията от Swissport.

За разлика от приходите няма разделение между разходите, които отиват за летищния оператор и за търговската дейност на аерогарата. Например виждаме колко е приходът от рекламата и търговските площи, но не виждаме колко са разходите за предоставянето на тези услуги.

Ясно се вижда обаче, че разходите на "Летище София" растат нездравословно - с 50% от 2006 до 2008. Най-значимо е увеличението при сумите за персонала. През 2005 г. служителите на летището са били малко над 1100, а сега - близо 2000. Почти двойно. Мениджмънтът обяснява това с отварянето на новия терминал и нуждата от повече хора. Всеки управител на компания знае обаче, че когато приходите не нарастват двойно, не може да си позволи подобен ръст на разходите. За "Летище София", дали защото е държавна компания, това не е проблем.

Лош мениджмънт и злоупотреби

Кризата вероятно донякъде е отнела от потенциала за ръст на приходите. Но едва ли може да бъде обяснение за негативната тенденция. Първо, летището е сравнително защитено от икономическите турбуленции, видно от броя на преминаващите пътници, който е устойчив през последните две години.
Диагнозата на "Летище София" по отношение на търговските площи е по-скоро лошо управление. Не се създава достатъчно конкуренция между обектите, а когато наемите станаха непосилни и търговците избягаха от терминала, вече половин година няма промяна в условията. Ето два примера. На първото ниво в новия терминал има две кафенета. Те не се конкурират истински, защото са с един и същ собственик "Бар" ЕООД, на веригата Happy Grill&Bar. Не е изненада, че кафето струва 5.50 лева. И друго. В момента на летището няма книжарница. Собствениците й я затвориха, защото в кризата наемът им е твърде висок. Резултатът е, че държавното дружество е загубило приход, а за пътниците услугата е влошена.

Като наземен оператор "Летище София" също се справя по-зле от конкурента си Swissport. Примерно - представител на чужда авиокомпания твърди, че държавната фирма обслужва по-бавно багажа. В резултат авиокомпаниите предпочитат другия оператор, защото допълнителният престой им струва разходи, понякога води до закъснение на полетите и разместване на графика.

Още по-лошата новина е, че управлението на летището е съпътствано от злоупотреби, които отскоро са и официално констатирани в одитен доклад на Министерството на транспорта (вижте допълнителния материал). Източници на "Капитал" разказаха случаи, при които волно или неволно в конкурсите за отдаване на площи на летището са залагани клаузи, които ограничават или изолират конкуренцията.

Друг фрапантен пример са директните кражби. Например от паркинга. През 2006 на стария терминал той е направил оборот от близо 950 хил. лв. Година по-късно пет пъти по-големият паркинг на новия "Терминал 2" добавя само 24% повече постъпления. През 2008 г. репортаж на "Капитал" показа, че на шофьорите не се издават касови бележки. Това значи, че приходите са били откраднати от служителите на паркинга, управляван от самото летище. След тогавашната публикация на "Капитал" Националната агенция по приходите (НАП) направи проверка, потвърди нарушението, това предизвика въвеждането на автоматизирана система за отчитане на колите и... оборотите нараснаха с 60%.

Печалба на изчезване, безгрижен собственик

Не е изненада, печалбата се топи. За последните четири години тя спада три пъти – от 30 млн. лв през 2006 г. до 12 млн. лв. за 2009. Тенденцията ще се задълбочи и тази година, като маржът на печалбата вероятно ще се свие до 7%.

На този фон държавата като собственик на "Летище София" би трябвало да постави две цели пред мениджмънта - да започне да печели повече и да подобри предлаганата услуга към пътниците и авиокомпаниите. Ето какво казва по въпроса ресорсният министър Александър Цветков: "Като цяло услугите, които се предлагат, са на добро ниво. Има и някои слабости. Смятам, че има потенциал за повече приходи и затова ще вдигнем летвата за 2010 г. По отношение на бързината на обслужване и чистота смятам, че сме на европейско ниво." Само че от бизнес плана за 2010 г. не се вижда повдигане на летва. Напротив, очакваната печалба ще намалее с още 30%.

Поканен да обясни дали е удовлетворен от управлението на "Летище София", министър Александър Цветков не дава категоричен отговор. "Спадът в печалбите е повсеместен във всички дружества поради финансовата криза... Ако причините са обективни, няма причина да бъда недоволен. Ако се констатира при защитата на бизнес плана (на летището), че причините са субективни, разбира се, че аз няма да съм доволен от мениджърите на съответното дружество", бяха думите на министъра. Установените с одитния доклад злоупотреби според Цветков са подадени в прокуратурата, но не са дали повод да се обмисли смяна на директора на летището.

За сметка на това миналата година бяха подменени неизпълнителните членове в борда на директорите. Новите попълнения Янаки Янакиев и Димитър Богданов не са със специфичен опит в сектора. Първият е съсобственик в частна фирма - застрахователен брокер. Вторият - юрист, в списъка на синдиците. След многократни покани двамата отказаха да представят пред "Капитал" визията си развитие на летището. През януари, внезапно, Янакиев беше сменен с Красимир Пешев. Той също не е известен с професионален опит в областта. За сметка на това е съдружник със съпругата на евродепутата от "Атака" Слави Бинев. "Атака" е парламентарният партньор на управляващата ГЕРБ. При липсата на публичност и аргументи за назначаването на новия член в борда подозренията, че става въпрос за партийно кадруване в стил "тройната коалиция", са натрапчиви.

Опитахме да изясним въпроса с министър Цветков. Той обясни, че не познава новите членове на борда, но се е консултирал и се е спрял на тях като специалисти. "Не мога да цитирам по памет", казва след въпрос какви професионални качества са го привлекли. И още: "В крайна сметка дружествата, които са в държавата, се управляват така, както се управлява държавата от партията, която е спечелила. Тоест, след като партията излъчва правителството и има съответната банка с кадри, по същият начин и ръководствата на дружествата се сменят там, където е необходимо. Имаме кадри, които могат да управляват."

Нехайност или политическа корупция

"Летище София" е един от публично видимите примери за това как се управлява държавната собственост. Съвсем не е тайна, че държавните дружества исторически се използват за: наместване на близки до властта хора, които да получават заплати в управленските бордове; гравитиращи около управляващите компании, които да печелят договори и поръчки; приходите да се просмукват за финансиране на партиите - парламентарни лидери.

Правителството на Борисов дойде със заявка да промени всичко това. Но случаят с летище София показва друго. Въпреки установените злоупотреби, въпреки влошаващите се резултати не просто няма промяна в мениджмънта, но няма и визия за развиване на бизнеса на компанията. Единствените проактивни действия от страна на държавата са поръчката на одита - който показва нуждата от промени, и безпринципната подмяна на директорския борд.

При подготовката на тази статия "Капитал" направи опит да говори и с директора на "Летище София". С него се общува по факс. (Все още държим тази машина в офиса за подобни случаи.) На изпратените по този начин въпроси получихме отговор от секретарката му: "Г-н Станчев няма да се види с вас и няма да ви отговори писмено на въпросите, защото той ви обяснява едно, а после вие си пишете каквото искате."

Ама и господин Станчев като управител на държавна компания си прави каквото си иска. При всяко правителство.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Footman

Регистриран на: 10 Мар 2005
Мнения: 6
Местожителство: Русе

МнениеПуснато на: Вто 09 Мар 2010, 09:11    Заглавие:  

capital.bg
Държавно или частно?
Летище София има нужда от стратегия. И от професионален мениджмънт, поне


Малката авиокомпания Carpatair сутрин рано лети от десет града в Румъния и Молдова, каца в Тимишоара, оттам излита към десетина града в Западна Европа и вечер се връща пак през Тимишоара до останалите точки в Румъния и Молдова. Следва стратегията hub&spoke, която й осигурява ръст на бизнеса. От 100 хил. пътници през 2002 г. сега обслужва 600 хиляди. Малко, но нишово.

За да реализира стратегията си, тя се нуждае от летище партньор, което да й предлага добри условия за бизнес и да не е пренаситена дестинация. Намерила го е в Тимишоара.

Случаят е показателен за това как един малък град с едно още по-малко летище (около 1 млн. обслужени пътници през миналата година) може да се превърна в минихъб и да бъде връзка между 20 дестинации в източна и западна посока.

Ако прескочим границата на краткосрочното мислене и погледнем след пет или десет години напред, трябва да отговорим на два основни въпроса. Какво може и трябва да се подобри в собствеността и формата на управление на летище София, което сега е най-голямото и най-модерното в България, но с неразгърнат потенциал. Вторият въпрос е как може софийското летище да се превърне ако не в международен, поне в регионален хъб на Балканите и да бъде предпочитано пред основните конкурентни дестинации като Букурещ и Солун. Освен че има бизнес смисъл, това би дало по-голямо удобство на българските пътници, защото ще стигат директно до много повече дестинации.

Повече частна инициатива

Ако има скала на възможните форми за собственост на световните летища, софийското е в най-консервативната част. Инфраструктурата е държавна; двата оператора - летищният и наземният, са държавни; мениджмънтът е държавен и се назначава от министъра на транспорта.

На много места в света това е успешен модел. В Испания например аерогарите са собственост на държавната компания Аena и страната няма намерение да ги раздържавява.

Въпреки това през последните години се налага тенденцията за привличане на частни инвестиции и мениджмънт в управлението на летищата. В свой доклад Том Уош от канадската консултантска компания с годишен оборот от 12 млрд. долара Jacobs Consultancy описва именно тази тенденция, като дава различни примери. След 2004-2005 г. различни форми на раздържавяване прилагат летищата в Копенхаген, Будапеща, Брюксел, Братислава, Прага, Дюселдорф и много други. Силно изразена е тенденцията в азиатските страни, каквито случаи вече има в Тайланд и Пекин.

Според доклада на Jacobs Consultancy ползите за държавата от една евентуална приватизация са, че правителството се освобождава от необходимостта да инвестира в нова летищна инфраструктура; при прозрачната приватизация се събират приходи за бюджета.

В друг доклад на Airports Council International се изчислява, че ако капацитетът на едно летище не се разширява спрямо търсенето, това би могло да доведе до 2.5-3% спад на БВП на регионално ниво.

Не на последно място - от частните инвестиции се очаква да развиват летището. А това би се отразило благоприятно на цялата икономика на региона. Ефектът е като при завъртяното колело: разрастването на бизнеса на летището създава нови работни места; предлага възможности на други фирми да растат покрай него, като им аутсорсва дейности; привлича страничен бизнес - хотели, бизнес центрове, транспорт, логистика.

От малко до всичко

Том Уош описва различни модели на собственост на летищата по света, като в най-консервативния вариант частната собственост е само в част от дейностите по обслужването или в търговията. Най-либералният е пълната продажба.

Известен е моделът BOT (Build Operate Trasfer), при който частен инвеститор изгражда ново летище, терминал или писта върху държавната земя, управлява го за договорен период, а след това придобива собственост. Това се случи с авиационния комплекс в Атина. Този модел впрочем е бил обсъждан в министерството на транспорта при вариантите за привличане на частни средства към аерогарите във Варна и Бургас, съобщи представител на екипа, подготвял концесионирането им.

Има случаи, когато летищата остават държавни, но се търси професионален мениджър, който действа на проектен принцип. Обявява се конкурс, поставят се цели и при тяхното изпълнение ръководителят и екипът му получават бонус. Така наградата е обвързана с резултатите.

При вариантите за частична приватизация, когато държавата запазва собственост, най-важното е да се контролира спазването на всички договорки. Единствено така продавачът ще гарантира смисълът на привличането на частен инвеститор. Това условие свети с червена лампа за всички раздържавени или концесионирани компании досега. България се е представила като изключително слаб контрольор на това дали предварителните условия се спазват или дали интересът на данъкоплатците е защитен.

Перспектива за София

Освен всички изброени преимущества на частната собственост или полусобственост на летищата в случая със София има още един аргумент. Досега нито един държавен екип не е доказал, че може да управлява поверения му бизнес успешно. Напротив, под мотото "моето си е мое, общото също е мое" държавните компании непрекъснато стават обект на злоупотреби. Затова и вкарването на малко повече частна инициатива в софийската аерогара би имало оздравителен ефект.

От министерството на транспорта съобщиха, че в момента се довършва стратегията за концесиите в транспорта, която анализира възможността различни обекти да бъдат предоставени на частно управление. В това число и летището. Министърът на транспорта Александър Цветков не пожела да каже подробности, преди документът да бъде изготвен.

Но не е лишено от смисъл аерогарата в София да бъде предоставена на частно управление. За целта трябва да се направи анализ на възможните форми за раздържавяване и на необходимостта от нови инвестиции.

Директорът на дирекция "Летища, авиационна сигурност и аеронавигационно обслужване" към министерството на транспорта Людмил Манасиев коментира пред "Капитал", че в летището не са нужни големи инвестиции на този етап. Терминалът още не е запълнил изцяло капацитета си от около 3.5 млн. пътници. При увеличение на пътниците над този капацитет и съответно на бизнеса нямало нужда от втора писта, а от малко разширение на сега съществуващата. Според него не пречи летището да се даде на концесия, въпрос на стратегия е.

Ако се премине към този вариант, трябва да се иска одобрението на Европейската инвестиционна банка, която е една от двете финансиращи институции на новите писта и терминал. Заемите трябва да се върнат до 2017 г., а дотогава всяка промяна в активите и дейността на летището трябва да бъде съгласувана с банката, тъй като държавата е гарант по заемите.

В България вече има случи на летищна концесия - Варна и Бургас. Изследването на тези примери може да даде полезна информация за нужните подобрения в концесионните договори. Според Манасиев например концесионерът във Варна и Бургас не може да си изпълнява инвестиционната програма, а пък причината е, че държавата бави издаването на нужните разрешения и строителните книжа.

Между Изток и Запад

Другият важен въпрос, който чака отговор, е какъв е потенциалът на софийското летище за следващите 10-20 г. Аерогарата е прекалено малка на фона на европейските хъбове. За сравнение - Виена обслужва близо 20 млн. пътници на година, докато София - около 3 млн. По мащаб летището във Враждебна е близо до това в Солун (3.5 млн. пътници), малко по-малко от това в Букурещ и далеч по-малко от това в Атина (над 16 млн. пътници). София обаче има основно преимущество - намира се на стратегическо място между Азия и Западна Европа и има потенциала да се развие като регионален хъб. В момента тази функция се изпълнява до голяма степен от Букурещ и Солун, но повечето авиокомпании правят връзките си директно във Виена.

Какво е нужно за развитието в посока хъб? Две основни неща - аерогарата трябва да има партньор и инфраструктура. Подобно на казуса с Тимишоара и Carpatair, летището трябва да работи с авиокомпания(и), която да има по-чести полети до големите европейски дестинации и не толкова често - до по-малките. В същото време трябва да има полети до Близкия изток и балканските страни, за да може София да е по средата на мрежата. Всичко това трябва да е подредено в удобни връзки.

Паралелно с това идва ролята на летището, което трябва да има подходяща инфраструктура с възможност за смяна на транзитните полети, с достатъчно удобства и занимания по време на престоя. Трябва да се формулират и добри финансови условия и услуги, които да привлекат авиокомпаниите.

Всичко това е въпрос на стратегия, каквато софийското летище в момента няма. Аерогарата в Женева работи по свой план за развитие до 2025 г. Тази в Ница - до 2020. Дори малкото летище в Тимишоара следва своя план за 2015. От инвестицията в новите писта и терминал досега столичното летище предприе едно проактивно действие - по предложение на "24 часа" смени името си от Враждебна на София. Какво от това?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Footman

Регистриран на: 10 Мар 2005
Мнения: 6
Местожителство: Русе

МнениеПуснато на: Вто 09 Мар 2010, 09:13    Заглавие:  

capital.bg
Отвсякъде тече
Одитните доклади за дейността на летището финишираха в прокуратурата


"Аз не живея на необитаем остров... До моите уши също достигат разни информации... Или информации, навеждащи на такава мисъл." Това го казва Пламен Станчев. В края на миналата година изпълнителният директор на "Летище София" говори пред екип на "Капитал" за корупцията в държавната фирма, която управлява.

През последните години на столичната аерогара е регистрирана серия от злоупотреби, които ощетяват дружеството с десетки милиони. Обхватът е широк - от организацията на обществените поръчки, през несъбиране и неправомерното разсрочване на летищните такси, до ограничаването на свободната конкуренция. Част от злоупотребите на летището вече са описани в специален доклад за периода януари 2007 - август 2009 г., изготвен от вътрешното одитно звено в Министерството на транспорта и изпратен в прокуратурата. Изводи за нарушения прави и Агенцията за държавна финансова инспекция в свой паралелен доклад.

Летището не събира надлежно таксите, които по същество са публични държавни вземания. Разсрочва ги без разрешение - на практика извършва държавна помощ, не показва всичко това в отчетите си. Едната от компаниите длъжници, "вероятно" по думите на транспортния министър Александър Цветков е "България ер", другите са "Хемус ер", "Еропиан ер", "Хелиус ер" и др. Неизплатените суми възлизат на близо 30% от годишните приходи на "Летище София". Освен за данъкоплатците това е лоша новина и за кредиторите на летището - Европейската инвестиционна банка и Кувейтския фонд за арабско икономическо развитие.

"Летище София" може да се подреди сред държавните организации и фирми, провели най-много обществени конкурси за последните години. Само за миналата година то е сключило договори с подизпълнители по различни поръчки за над 10 млн. лв., показва докладът на проверяващите. Някои от тях онагледяват как ръководството на летището се е научило да провежда търговете си. През 2006 г. е обявен конкурс за избор на компания, която да чисти новия терминал. В условията е записано, че кандидатът трябва да има оборот от поне 30 млн. евро за последните три години. На конкурса се явява само един кандидат и той печели поръчката. Според одитния доклад първото нарушение в поръчката е изискването за минимален оборот, което е необосновано и ограничава участието в състезанието. Постигнатата цена с избраната българско-италианска фирма "Джиза БГ" е 7.3 млн. евро годишно. Това е 20 пъти повече спрямо предния чистач, "Василка", твърди докладът на министерството. Пред "Стандарт" Пламен Станчев обяснява, че увеличението идва заради много по-комплексната услуга, която се предоставя.

Дискриминационните условия в обявленията на летището не са изключение. При някои конкурси те така са написани, че участието на повече кандидати е почти невъзможно. Ето например един такъв случай от миналата година. Аерогарата е подписала договор с компания за производството на униформи. Поръчката е за малко над 1 млн. лв. и е разделена на няколко позиции. Условията са така комбинирани, че едва ли са много фирмите, които могат да отговорят едновременно на всичките: За последните три години кандидатът трябва да има поне два подобни договора за поне 2 хил. изработени бройки; по различните позиции се иска минимален оборот съответно от 3 млн. лв., 1 млн. лв. и 500 хил. лв. Явява се една компания и тя печели поръчката. Това е фирмата "Калебо" на бившата депутатка от БСП Евгения Живкова.

Източник на "Капитал" разказа още един случай, при който кандидати не са могли да участват в конкурс на летището заради дискриминационни условия. Неотдавна е бил обявен търг за отдаване на търговско помещение за вестници. Едно от изискванията е било за поне две години опит в България. Това автоматично изключва дори и най-големите международни лидери в търговията с вестници, ако не са имали досега бизнес в страната. В случая става въпрос точно за такава компания, която не е допусната до състезанието.

През 2007 в обществената поръчка за избор на застраховател пък е имало изискване "пазарният дял на участника в общо застраховане да е размер не по-малко от 12%". Процедурата тогава се проваля. Друго нарушение, открито в дейността на летищното ръководство, е свързано с използването на ВИП залите. На летището има два ВИП изхода - правителствен (А) и търговски (Б). Доклад на Агенцията за държавна финансова инспекция, с който "Капитал" разполага, установява, че от началото на 2006 г. до септември 2009 г. от преминаване на търговския ВИП са отчетени с над 2.2 млн. лв. по-малко приходи от реално преминалите пътници. Тарифата за всеки преминал през ВИП е 60 евро, което означава, че не са събрани таксите от над 19 хил. пътници. Въпреки обясненията на Пламен Станчев, изложени в 30 страници, агенцията потвърждава нарушението. Най-малкото остава недоказано колко от преминалите са официални гости и колко са неотчетените "нормални" пътници.

Всички тези злоупотреби министър Цветков коментира така: "Констатацията на инспектората е за крупни нарушения. Имаше проверки и на ДФК за някои неща. Те констатират, че няма нарушения при ВИП-а и при договора за почистване... Аз съм изпратил доклада на инспектората в прокуратурата, защото Министерството на транспорта не може да бъде арбитър има ли нарушение или не. Разчитам в прокуратурата да се констатира има ли престъпление и ако има, отговорните длъжностни лица ще си понесат отговорността."
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Dimitar Stavrev

Регистриран на: 08 Ное 2007
Мнения: 9514
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто 09 Мар 2010, 12:12    Заглавие:  

Не съм съдник, но кръгът около "Капитал" май си е наточил зъбките да се облажи, че напоследък нещо все на постно го карат.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Вто 09 Мар 2010, 12:41    Заглавие:  

Кръгът около капитал - Ганчо Каменарски, Панайот Ангарев, Краси - Мазньо Грозев...
След тези имена, думите са излишни.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Сря 10 Мар 2010, 02:16    Заглавие:  

Националният превозвач на Австрия "Австрийски авиолинии" ще увеличи с шест полетите си между София и Виена

Националният превозвач на Австрия "Австрийски авиолинии" ще увеличи с шест полетите си между София и Виена седмично от 29 март, като така ще изпълнява средно пет полета дневно, съобщиха от авиокомпанията. Дружеството заедно с партньора си "България Ер" ще предлага общо 38 полета по дестинацията за седмица и 10 полета по маршрута от Виена до Варна. Цените на еднопосочен билет до и от София ще започват от 69 евро с влючени летищни такси.

"Австрийски авиолинии" ще сменят и самолетите, с които ще изпълняват полетите си, като по този начин ще бъдат осигурени 40% повече седалки. Досега компанията летеше с "Боинг 737" със 120 места, както и "Фокер 100" и "Фокер 70". От 29 март превозвачът смяна самолетите по дестинацията на "Ербъс 319" и "Ербъс 320", както и "Фокер 100".

Германската Lufthansa притежава 42% от акциите на австрийската компания. Пътниците на превозвачите вече ще бъдат обслужвани на едно гише и ще имат нов общ офис на бул. "Черни връх" в София, заяви мениджърът на Austrian Airlines за България и Македония, Филип Нордфелдт.

"Австрийски авиолинии" предлагат възможност да се комбинират полетите за връзка, като пътниците ще могат да избират между всичките възможни такива предоставени от компанията, Lufthansa и Swiss Air. Екипите за продажба на трите авиокомпании също ще бъдат обединени.

Трите компании обединени в новата Lufthansa Group разполага с общо 87 самостоятелни полета от и за България, което я позиционира като най-големия чуждестранен превозвач в страната, допълни Нордфелт.

"Новата интегрирана структура на Lufthansa, Austrian Airlines и SWISS ни позволява да предлагаме още по-ефективни услуги за нашите клиенти, заяви Филип Нордфелдт. Този нов подход, заедно с изгодните цени по дестинацията София-Виена, ще спомогне да увеличим значително присъствието си на пазара в региона."

Разписанието на Austrian Airlines включва и 11 честоти седмично по дестинацията Скопие-Виена, а SWISS осъществява четири полета от македонската столица до Цюрих. По този начин компаниите предлагат с 40% повече места в лятното си разписание до двете държави в сравнение с капацитета от миналата година.

От 1 февруари по дестинацията София - Виена започна да лети и нискотарифната авиокомпания Flyniki. Цените на билетите започват от 29 евро до шест месеца преди полета и достигат до 300 евро в деня на излитането. Дружеството изпълнява по един полет дневно.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Пон 15 Мар 2010, 20:57    Заглавие:  

Летище София отбелязва ръст
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
milena


Регистриран на: 25 Ное 2009
Мнения: 72
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед 28 Мар 2010, 10:57    Заглавие:  

http://www.btv.bg/news/ikonomika-biznes/u-nas/story/1825272315-Otkriva_se_nova_vazdushna_liniya_SofiaKopenhagen.html

нова линия до Копенхаген Smile

_________________
Seul le silence est grand; tout le reste est faiblesse
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение 
Dimitar Stavrev

Регистриран на: 08 Ное 2007
Мнения: 9514
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пон 29 Мар 2010, 08:04    Заглавие:  

С началото на лятното разписание София вече е свързана с директна авиолиния с още една европейска столица - датската Копенхаген. Нискотарифната авиокомпания CimberSterling оцени нарастващия потенциал от желания за пътувания между двата града и държави от ЕС и стартира линията Копенхаген-София-Копенхаген. Самолетът Boeing B737-800 дори кацна 20 минути по-рано и доведе 135 пътника. Те бяха посрещнати от екипа на летище София с малки подаръци и пролетни цветя. В салона за заминаващи се състоя кратко тържество. На него присъстваха Марияна Кирилова, директор на Дирекция "Авиационен маркетинг" на Летище София, Курт Люнберг, консул в датското посолство, представители на туристическия бизнес. По всеобщо мнение липсата в последните 4 години на директна линия не само не е намалин интереса към полети от/до Копенхаген, но дори напротив се е увеличил. В резултат от CimberSterling са оценили потенциала и стартираха операциите между Копенхаген и София. Засега за сезон Лято2010, при добри резултати и целогодишно.
Подробности в бр. 5/2010 на "АВИОбизнес"

Самолетът на CimberSterling веднага бе обграден от обслужващата техника за да се осигури минимално време за престои, нещо задължително в политиката на нискотарифните превозвачи
Click to see if image is larger

Екипът на Летище София се бе постарал да създаде празнична атмосфера, още повече че първия полет съвпадна с Цветница
Click to see if image is larger

Полетите се осъществяват от Терминал1
Click to see if image is larger

Официалните представители по време на скромната церемония
Click to see if image is larger

Самолетът излетя точно по график
Click to see if image is larger
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Пон 29 Мар 2010, 22:39    Заглавие:  

Новината в pan.bg
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Чет 08 Апр 2010, 10:18    Заглавие:  

Редовни полети до Копенхаген и Болоня
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Preslav
[Admin]


Регистриран на: 19 Яну 2006
Мнения: 39736

МнениеПуснато на: Нед 11 Апр 2010, 19:31    Заглавие:  

9% ръст за летището по Великден
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 29 от 48 [717 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 27, 28, 29, 30, 31, ..., 46, 47, 48 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » krile.net - ГРАЖДАНСКИ АВИАЦИОНЕН ФОРУМ » Гражданска авиация - летища, снимки и коментари
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1798s ][ Queries: 14 (0.0471s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker