Private Colleger of transportation
image
Начало Форум-основен Форум-Модел Криле Океан Океан Dreams Оръжие Криле Ретросалон Нато и България Галерия Новини Поръчай онлайн
Орбан подкрепя Груевски. В ущърб на българските интереси · САЩ дава 500 млн. евро отстъпка за закупуване на F-35 · Спас Гърневски: Няма да има предсрочни избори, ГЕРБ ще управлява поне още два мандата · Посмъртно Тръмп отличи Елвис Пресли с президентския Медал на свободата · 5600 морски пехотинци са мобилизирани · "Таймс" обяви анимацията "Маша и мечката" за руска пропаганда ·

Select Forum Language:

 
Hot topics:
В момента е: Нед 18 Ное 2018, 05:42
Часовете са според зоната UTC + 2
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
На този ден...
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
Страница 61 от 64 [956 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 59, 60, 61, 62, 63, 64 Следваща
Автор Съобщение
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 10 Ное 2007, 08:35    Заглавие:  

10 ноември 1888 г. Край френското крайбрежие на Иберийския полуостров потънал английският лайнер Umbria, принадлежащ на компанията „Кюнард лайн”.

Click to see if image is larger

10 ноември 1890 г. Британският крайцер Serpent бил изхвърлен от щорм върху скали по крайбрежието на Испания. Загинали 167 човека.

10 ноември 1904 г. В Битоля е роден професор Александър Вълканов. В Пловдив, където се премества да живее с емейството му, като ученик в Мъжката гимназия се насочва към изучаване на биологията на организмите. Средното си образование завършва в софийската Четвърта мъжка гимназия и се записва студент по специалността „естествена история” в Университета. През 1926 е назначен за асистент в катедрата по зоология. През 1932 г. СУ открива във Варна Морската биологична станция с Аквариум за подготовка на преподавателите и студентите върху разнообразието на морската флора и фауна. Научните интереси на Ал. Вълканов го насочват към изследване на организмите в крайбрежните черноморски лимани и през 1935 – 1936 г. публикува голяма научна студия върху тях.
През 1938 . ръководството на СУ изпраща Ал. Вълканов на специализация в чужбина, за да се подготви за изследователска работа в областта на морската хидробиология. След завръщането му е назначен за директор на Морската биологична станция с Аквариум. Провежда задълбочени изследвания в областта на анатомията, цитологията, морфологията на безгръбначните животни, върху разпределението на организмовия свят по Черноморското крайбрежие – в лимани, лагуни, езера, блата.
През 1954 г. проф. Вълканов оглавява новосъздадения Научноизследователски институт по рибно стопанство и океанография (впоследствие Институт по рибни ресурси, а днес – Институт по рибни ресурси и аквакултури). Започват мащабни изследвания върху биологичните ресурси на Черно море. Едновременно с това проф. Вълканов научно обосновава идеята за организиране и развитие на океански риболов от България. Аргументира становището си с ограничените рибни запаси в Черно море, посочва като най-перспективни риболовните зони на Западна и Южна Африка.
За цялостната му научна дейност през 1961 г. проф. Вълканов е избран за член-кореспондент на БАН, а три години по-късно е назначен за директор на Зоологическия институт на БАН, където работи до края на живота си (1971 г.). Неговото име днес носи изследователския кораб на Института по рибни ресурси „Проф. Александър Вълканов”.


10 ноември 1912 г. Френсис Уайлд, Белгрейв Нинис и Ксавер Мерц от експедицията на Дъглас Моусън се отправили от Земя Адели на поход по крайбрежието на Антарктида. Открили Бряг Джордж V, залива Бакли и стигнали до шелфовия ледник Джоузеф Кук.

10 ноември 1966 г. По време на учения на ВМС на НАТО в Северния Атлантик американският самолетоносач Essex се сблъскал с подводницата Nautilus, която провеждала към него „атака” в перископно положение. Самолетоносачът получил подводна пробойна, а на подводницата било повредено ограждението на подемните устройства. Съпровождана от разрушител, „Наутилус” на собствен ход и със скорост от около 10 възела достигнала до военноморската база в Ню Лондон, САЩ, като изминала разстояние от около 360 мили.

10 ноември 1969 г. Създава се СО „Воден транспорт” със седалище гр. Варна. То обединява предприятията за морски и речен транспорт, пристанищните комплекси, кораборемнотните заводи, научноизследователските институти и останалите структури, свързани с водния транспорт на страната. Генерален директор на това основно звено от националния транспортен комплекс става к.д.п. Николай Йовчев.

10 ноември 1975 г. Бълкерът Edmund Fitzgerald, с товар от 26 000 тона желязна руда, потънал в източната част на Горно езеро, Северна Америка. Загинали 29 човека.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 11 Ное 2007, 10:10    Заглавие:  

11 ноември 1711 г. Роден е Степан Петрович Крашенинников – първият изследовател на Камчатка. В периода 1737 – 1741 г. изследва и описва около 1700 км от бреговете на полуострова и опровергава официалното тогава мнение, че той е неподготвен за цивилизован живот.

11 ноември 1729 г. В Париж е роден Луи Антоан дьо Бугенвил – един от най-големите френски мореплаватели. През 1763 г. осноал френска колония на Малдивите (дн. Фолклендски о-ви). През 1766 – 1769 г. с корабите „Будьоз” и „Етоал” осъществил околосветско плаване през Магелановия проток. Достигнал до о. Таити, минал през архипелага Нови Хебриди. Поправил една историческа грешка, просъществувала цели 150 години, като доказал, че това е островна група, а не част от Южния материк, както смятал Педро Фернандо де Кирос. След завръщането си във Франция Бугенвил обобщил резултатите от експедицията, а те били огромни, може би най-големите след тези, събрани по време на околосветското плаване на Магелан. Въз основа на тях мореплавателят издал книгата „Пътешествието на Бугенвил”. Починал на 31 август 1811 г.

11 ноември 1940 г. Английската морска авиация атакува италианската база Таранто. Това е първото масирано използване на авиация с морско базиране в морските войни. Операцията е подготвяна три месеца и изненадва италианците, когато в Таранто са събрани 6 линейни кораба, 14 крайцера, 27 разрушителя и 10 подводници. Англичаните нападат не откъм морето, а откъм бреговите възвишения. Самолетоносачът „Illustrious” с цената на само два свалени самолета от атакувалите през един час в два ешалона от 12 и 9 самолета поразява с три торпеда новия италиански линкор „Littorio”, и с по едно „Conte di Cavour” и „Caio Duilio”. „Литорио” потъва, а „Дуилио” и „Кавур” лягат на плиткото дъно. Англичаните не се решават на трети удар, но и това е достатъчно. Италианският флот остава с три големи линейни кораба – „Джулио Чезаре”, „Виторио Венето” и „Андреа Дориа”. По моралния дух на италианския народ е нанесен страшен удар, докато духът на англичаните получава поддръжка в много тежък за тях момент. Оцелелите големи кораби са изтеглени на север, в Неапол, откъдето вече трудно могат да противодействат на английския Средиземноморски флот.

Click to see if image is larger

11 ноември 2000 г. След продължително боледуване във Варна умира Тремол Иванов. Командир на миноносеца „Дръзки” по време на взрива през 1942 г. Първи директор (1948 г.) на новооснованото държавно параходство „Български морски флот”. Работи още като заместник директор (1968 г.) на външнотърговското предприятие „Корабоимпекс”. Приживе успя да публикува книгите си изследвания „Морското търговско корабоплаване на Третата българска държава” (1996 г.) и „Страници от историята на българското корабостроене” (1998 г).

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 12 Ное 2007, 09:10    Заглавие:  

12 ноември 1897 г. С княжески указ №40 се създава Българският черноморски флот. Флотилията и Морската част се разделят на Дунавска флотилия с щаб в Русе и Морска част с щаб във Варна. За командир на Морската част е назначен кап. ІІ ранг Пол Пишон, който е командир и на строящия се учебен крайцер „Надежда”. Негов помощник е лейтенант Матей Стойков. За поддържане на военните кораби и брегови съоръжения се изгражда специализирана работилница (арсенал). Изпратените във Варна от Русе кадри започват посменна практика на търговските параходи „Борис” и „България”. Арсеналът създава работа за стотици варненци.

12 ноември 1912 г. Спасителният отряд от експедицията на Робърт Скот, изпратен да търси него и четиримата му спътници, открива телата им, предсмъртните им писма и дневника на експедицията, от които разбира за техния подвиг и упоритата им борба с полярната смърт.

Click to see if image is larger

12 ноември 1912 г. Създава се Българско морско комендантство в новоосвободените земи в Беломорието. По същото време в с. Мустафа паша (дн. Свиленград) пристига сборна команда от 166 дунавски моряци. Те взимат участие в направата на летище край селото, извършват минноподривни операции в района на Одринската позиция, обучават български войници в боравене с ръчните бомби, транспортират продоволствие и муниции до фронтовата линия.

12 ноември 1913 г. Завършила руската полярна експедиция под ръководството на Борис Александрович Вилкицки. С ледоразбивачите „Таймир” и „Вайгач” били проплавани 11 хиляди километра. Експедицията направила скици скици на две хиляди километра от северния бряг на Сибир.

12 ноември 1921 г. Във Вашингтон започва Международна конференция по въпросите на морското въоръжаване, на положението в Далечния изток и в района на Тихия океан. Участват САЩ, Великобритания, Франция, и Япония, а във втората фаза се присъединяват Белгия, Китай, Италия, Холандия и Португалия. Конференцията потвърждава дотогавашните права на САЩ, Япония, Великобритания и Франция за владеене на островите в Тихия океан и приема Вашингтонското споразумение, което регламентира лимити за военноморските сили на страните-участнички. Споразумението ликвидира британското морско надмощие, като установява еднакви лимити за САЩ и Великобритания.

12 ноември 1928 г. В следствие на претоварване в Северния Атлантик се преобръща и потъва британският товаропътнически параход Vestris . Загиват 110 човека.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

12 ноември 1941 г. След налет на германската авиация, в Севастопол е потопен съветският крайцер
Червона Украйна .

12 ноември 1944 г. Английската авиация атакувала германския линеен кораб Tirpitz в Трьомсьо, Норвегия. От взривовите детонирал кърмовият барутен погреб. Страшилището се преобърнало, опирайки с надстройките си дъното на фиорда.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

12 ноември 1965 г. Английският лайнер Yarmouth Castle, с 600 човека пътници и екипаж, по време на рейс от Маями за Насау се подпалил по неизвестна причина. След като изгорял напълно, лайнерът потънал три денонощия по-късно. Загинали 92-ма човека, а повече от 400 получили тежки изгаряния.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 13 Ное 2007, 10:15    Заглавие:  

13 ноември 1460 г. Починал португалският принц Енрике, известен като Енрике Мореплавателя. Имал изключителен принос за португалското настъпление в Африка и в търсенето на морски път към Индия. На нос Сагриш, най-западната точка на Европа, организирал морска академия с астрономическа обсерватория и морска база. Оттам португалските кораби тръгвали към западното крайбрежие на Африка.

Click to see if image is larger

13 ноември 1688 г. Холандски флот под командването на Вилхелм Орански отплавал от брега на Фландрия по посока на Англия. В състава му били включени 50 линейни, 60 десантни, 200 транспортни кораба, 10 брандера с 12 хиляди войници и 4 хиляди коне. Десантът е стоварен при Торбей, Девъншир, без нито за миг холандците да бъдат обезпокоени от английски или френски военни кораби. По неизвестни причини френският крал Людовик XIV оставил в пристанищата корабите си, които по брой превъзхождали холандския десантен флот. Станало ясно, че английският крал Джеймс ІІ е допуснал редица грешки при изграждането на своята отбрана. Месец по-късно това му струвало престола.

13 ноември 1850 г. В Единбург, Шотландия, е роден Робърт Луис Стивънсън, автор на „Островът на съкровищата” – един от най-прочутите романи в световната литература. Този шедьовър Стивънсън създал през 1883 г., т.е. едва 33-годишен. Година преди това написал „Нови 1001 нощ”. Обичал да казва за себе си: „Аз съм 45 на сто художник и 55 на сто търсач на приключения.” Житейски обстоятелства и влошено здравословно състояние наложили на писателя да изживее последните си години на един от островите Самоа в Тихия океан. Починал през 1894 г., ненавършил 45 години.

Click to see if image is larger

13 ноември 1854 г. Американският ветроход New Era, пътувайки от Бремен за Ню Йорк, загинал на плитковина на 15 мили от нос сънди Хук. Броят на жертвите надминал 300 души.

13 ноември 1881 г. Английският лайнер City of London, собственост на компанията „Дистъл лайн”, след като отплавал от Лондон за Ню Йорк изчезнал безследно в просторите на Северния Атлантик заедно с всички намиращи се на борда му пътници и членове на екипажа.

13 ноември 1899 г. В условия на гъста мъглавъв Финския залив, недалеч от остров Гогланд, заседнал на камъни руският броненосец за брегова охрана Генерал-адмирал Апраксин .

13 ноеври 1904 г. Във Варна пристига закупеният от БТПД товаропътнически параход „София”. Построен е през 1882 г. в Глазгоу и е с вместимост 255 БРТ. За пръв път в историята на българското гражданско корабоплаване командването му е поверено на българин – Сава Манолов, възпитаник на Морското училище в Нарва, Русия.

13 ноември 1941 г. В Лондон се състояла премиерата на английския документален филм „Крилатите кораби”, прославящ бойната мощ на британските самолетоносачи. Той трябвало да направи шумна пропаганда на британското морско превъзходство, което от няколко години се олицетворявало от първия английски самолетоносач Ark Royal – бил спуснат на вода в началото на 1937 г. Имал водоизместване 22 600 т. скорост 30 възла, екипаж от 2000 души и можел да приема на палубата си до 72 самолета.
Бойните качества на самолетоносача били неоспорими, макар необичайно широката палуба за излитане и кацане на самолетите да му придавала вид на огромен плаващ ковчег. „Арк Роял” участвал активно във всички големи оенни операции на Великобритания в Средиземно море и Атлантическия океан. Особено значим бил неговият принос за потопяването на германския линеен кораб „Бисмарк”. Именно самолетите на „Арк Роял” открили „Бисмарк”, който, след потопил англиския линеен крайцер „Худ”, успял за няколко дни да се скрие от англичаните. По време на битката с „Бисмарк” излитащите от „Арк Роял” самолети поддържали непрекъснато наблюдение на движението и действията на немския линкор, а няколко от изстреляните от тях торпеда засегнали кърмата и чуствително засегнали маневреността му.
Именно на палубата на „Арк Роял” бил заснет въпросният документален филм, който трябвало да подхранва легендата за непотопяемостта на английските самолетоносачи. По нещастно съвпадение или зла ирония на съдбата обаче тчно същия ден – 13 ноември 1941 г, „Арк Роял” загинал на 20 мили от Гибралтар, улучен смъртоносно от торпедата на на германската подводница U-81, командвана от подводния ас капитан-лейтенант Фридрих Гугенбергер. Изпратените на помощ кораби от английската база в Гибралтар успели да спасят екипажа, но самолетоносачът бил безвъзратно загубен.
Потопяването на „Арк Роял” бил тежък удар за английското самочувствие. То разрушило старателно градения мит за неуязвимостта на английските самолетоносачи. Средиземноморската авиация на англичаните се лишила от безценното си плаващо летище, каквото на практика била палубата на самолетоносача. А войната бушувала вече трета година. Английските корабостроителници били в критично състояние. Не достигали основни материали за скорошно построяване на нов самолетоносач. Англичаните трябвало да се примирят със загубата, но за да я омаловажат, вестниците на Острова само мимоходом регистрирали събитието. От популяризирането на филма англичаните естествено трябвало да се откажат.
Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

13 ноември 1942 г. В боевете за Гуадалканал загинал японският линеен кораб Hiei. В него попаднали най-малко 50 снаряда и една бомба от бомбардировач В-17, а също така две авиоторпеда хвърлени от самолети от самолетоносача „Ентърпрайс”.

Click to see if image is larger

13 ноември 1979 г. Във Варна вдига държавното знаме м/к „Черни връх” , построен от варненските корабостроители. Товароподемността му е 10 703 т, пръв капитан му е Иван Войнски, а главен механик – Младен Марков.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 14 Ное 2007, 09:39    Заглавие:  

14 ноември 1667 г. В селището Дединово на река Ока започва строителството на първенеца на руското корабостроене, тримачтовия ветроход Орел. Имал е водоизместване около 250 тона, 22 топа и 58 души екипаж, в това число 22 матроси и 35 стрелци. Спуснат е на вода през 1668 г., а през 1669 г. е базиран в Астрахан за охрана на руските търговски кораби в Каспийско море. През 1670 г. е пленен от въстаниците на Степан Разин. През следващите години е изоставен да бездейства в един от притоците на р. Волга и никога не е използван по основното си предназначение.

Click to see if image is larger

14 ноември 1765 г. В Ланкастър каунти, Пенсилвания, е роден американският изобретател Робърт Фултън, създател на първия в света практически годен за плаване параход. През 1786 г. се установил в Англия. Увличал се по използването на парата за движение на плавателните съдове. През 1797 г. построил и успешно изпробвал в Париж малка подводница – „Наутилус”, и плаваща мина. През 1803 г. изпитал в р. Сена първия си параход. Неполучил подкрепа в Англия и Франция, той се завърнал в Америка и построил колесния параход „Клермон”, на който монтирал парна машина с мощност 20 к.с. На 8 август 1807 г. този параход извършил първото си плаване по р. Хъдсън, като изминал разстоянието от Ню Йорк до Олбъни.

Click to see if image is larger

14 ноември 1803 г. Първата руска околосветска експедиция под ръководството на И. Ф. Крузенщерн с корабите „Надежда” и „Нева” пресякла екватора и навлязла в южното полукълбо. В историята на руския флот това ставало за първи път.


14 (26) ноември 1894 г. В Севастопол е роден Иван Папанин. Става световноизвестен през 1937 г., когато му е възложено ръководството на дрейфуващата в централната част на Арктика полярна станция „Северен полюс-1”. Експедицията продължила 274 дни – от май 1937 до февруари 1938 г. Върху леден блок с площ около 11 км² полярниците проплавали над 2000 км. Историята на експедицията Папанин е описал в книгата си „Животът върху леда”.

Click to see if image is larger

14 ноември 1897 г. Германски бойни кораби стоварват десант на китайския бряг при пристанище Циндао и го превземат. Претърпелият поражение във войната с Япония (1894 г.) Китай е принуден с договор да отстъпи за 99 години тази област на Германия.

14 ноември 1909 г. Френският параход Scyne потънал след сблъсък с английския параход Onda край Сингапур. Загинали повече от 100 човека.

14 ноември 1942 г. В боевете край Гуадалканал американските линейни кораби Washington и South Dakota потопили японския линеен крайцер Kirishima.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

14 ноември 1943 г. В района на Бермудските острови по време на учение на военноморските сили на САЩ торпедо за малко не улучва линейния кораб „Айова”, на борда на който в този момент се е намирал президентът на страната Франклин Делано Рузвелт.

Click to see if image is larger

14 ноември 1978 г. В тържествена обстановка е открита фериботната линия Варна – Иличовск. Тя се обслужва от построените в СССР и Югославия фериботи „Героите на Севастопол”, „Героите на Одеса”, „Героите на Шипка” и „Героите на Плевен”. Днес линията е разширана до пристанише Поти (Грузия) и Средиземноморието.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 15 Ное 2007, 10:20    Заглавие:  

15 ноември 1518 г. След седеммесечно плаване край бреговете на неизследваните брегове на полуостров Юкатан и Мексиканския залив в Хавана се завърнала експедицията на испанския мореплавател Хуан Грихалва. Тя установила, че Юкатан не е остров, както се смятало дотогава, и изследвала около хиляда километра от бреговата ивица на Мексиканския залив.

15 ноември 1766 г. От устието на река Лоара отплава фрегатата „Ла Будьоз” на Луи Антоан де Бугенвил. В това плаване – първа френска околосветска експедиция – Бугенвил открива архипелазите Туамоту и Луизиада, преоткрива Соломоновите о-ви, посещава Таити, изследва островната група Нови Хебриди и др. Резултатите от тези изследвания Бугенвил описва в публикуваната през 1771 г. книга „Околосветско пътешествие” с „Ла Будьоз” и транспорта „Етоал” в 1766 – 1769 г.”

15 ноември 1815 г. Състоял се първият рейс на първия руски параход Елизавета от Петербург до Кронщат и обратно. Корабът бил построен от английския механик Чарлз Бред, който през 1786 г. пристигнал в Русия и постъпил на руска служба. Корабът имал дървена конструкция, обзаведен с парна машина с мощност 4 к.с. и бордови гребни колела.Целия път параходът преодолял за осем часа и половина. За да изпита скоростта на парахода, командирът на Кронщатското пристанище заповядал с него да се състезава най-добрия гребен катер. Когато гребците действали с пълна сила, те дори изпреварвали парахода и можели на ход да пристават до кораба.

Click to see if image is larger

15 ноември 1848 г. По време на третата си експедиция, като се движел по средиземноморското крайбрежие, руският пътешественик Пьотър Александрович Чихачов стигнал турския град Анталия. Той нанесъл редица поправки на известните тогава карти на Бофор, Фишер и други изследователи на Мала Азия.

Click to see if image is larger

15 ноември 1849 г. Новият параход Louisiana потънал след взрив на котлите край „Гравиер стрийт док”, Нови Орлеан. Загинали 86 човека.

15 ноември 1875 г. Роден е Владимир Александрович Русанов, един от изявените руски изследователи на Арктика. През 1910 г. оглавил научна експедиция до Нова земя. С моторно-ветроходен кораб обиколил цялата островна група. През 1912 г. ръководил експедицията с кораба „Херкулес”, която изследвала архипелага Шпицберген. Изчезнал безследно с целия си екипаж при опит да премине по Северния морски път в Тихия океан. През 1934 г. при западното крайбрежие на п-в Таймир бил открит дървен стълб с надпис „Херкулес 1913” и някои вещи на експедицията.

Click to see if image is larger

15 ноември 1932 г. В строя постъпил новопостроеният американски тежък крайцер Indianapolis CA-35. Той става известен с участието си в боевете през Втората световна война и награждаването му с 10 бойни звезди. През юни 1944 г. пренася компонентите на атомните бомби, с които са бомбардирани Хирошима и Нагазаки.

Click to see if image is larger

15 ноември 1935 г. По повод 50-годишнината на Осми приморски полк във Варна е организиране честване на бойната слава на приморци и става освещаването на Портала-паметник на загиналите от тях в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Гост на тържеството е НВ Борис ІІІ. Придружен от командващия флота кап. І ранг Иван Вариклечков, царят поздравява войсковите части и заедно с митрополит Симеон собственоръчно открива паметните плочи с имената на 3-те хиляди загинали приморци.

Click to see if image is larger

15 ноември 1960 г. В морето в първи 66-дневен боен поход излязъл първият американски подводен ракетоносец George Washington (SSBN 598).

Click to see if image is larger

15 ноември 1969 г. в Баренцово море (на траверза на нос Териберски) съветската подводница K-19 се сблъскала с американската атомна подводница Gato, опитваща се осъществява следене отблизо на съветския атомоход. И двата кораба получили неголеми повреди.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 16 Ное 2007, 11:26    Заглавие:  

16 ноември 1889 г. Холандският пътнически параход Leerdam (2796 т), собственост на компанията „Холанд-Америка лайн”, се сблъскал в Северно море с британския параход Gaw-Quan-Sin. За щастие катастрофата се разминала без човешки жертви.

16 ноември 1918 г. Английският лайнер Otranto (12 124 peг.т), преправен във вспомагателен военен кораб, извършвайки рейс от Америка до Европа, се сблъскал край бреговете на Исландия с лайнера на компанията „P&O” Kashmir (8841 peг. т). От 431 загинали при тази катастрофа 351 били британски военнослужещи.

16 ноември 1927 г. Влиза в строя самолетоносачът Saratoga (CV-3), най-големият и най-бърз самолетоносач за времето си. Той е петият кораб на ВМС на САЩ с това име. Служи до 1946 г., когато е потопен като опитен кораб при изпитанията на американската атомна бомба на атола Бикини в Тихия океан.

16 ноември 1998 г. Морската ни общественост загубва един от първопроходците на подводното дело и подводния спорт във Варна и България.
Хараламби (Хари) Михайлов Амиорков е роден на 1 май 1925 г. в Русе. През 1941 г. постъпва в Морското училище във Варна. През 1945 г. като подофицер участва в разминирането на река Дунав. За разгадаване на устройството и обезвреждане на тип немски мини е награден със съветски орден.
През 1946 г. завършва военноморското си образование и е назначен като офицер в радиоработилницата на ВМС. Изявява се в рационализаторска дейност с военно значение.
Бил е председател на радиодело, по корабомоделизъм и по подводен спорт.
През 1958 г. заедно с Антон Беджев, Николай Гюров и Юрий Дулски е в първата група варненци, обучавани от Иван Джаков в тайните на водолазното дело. През 1958 г. съвместно с Антон Беджев прави първите варненски акваланги. През 1961 г. Хари Амиорков участва в подводната археологическа експедиция под нос Чиракман край Каварна, организирана от Археологическия музей – Варна. През същата година участва в създаването на групата за подводни археологически изследвания към Военноморския музей и в организираната от музея експедиция при нос Калиакра за търсене на останки от битката на руския адмирал Ушаков с турския флот през 1791 г. Активно се включва и в следващите варненски подводни археологически експедиции, съдейства пред командването на ВМС за осигуряването на плавателни съдове. През 1963 г. в съавторство с Антон Беджев издава учебното помагало „Как да си направим съоръжения за подводен спорт”. От 1968 до 1973 г. е редовен участник в републиканските първенства по подводен риболов . През 1967 г. е пенсиониран от флота по силата на разпореждането на Военния отдел на ЦК на БКП „...да се освобождават всички офицери, които преди 9 септември 1944 г. са учили в царските военни училища”.
Хари Амиорков е сред основателите на създадената през 1968 г. във Варна лаборатория по подводни изследвания и океанографски прибори към Института по рибно стопанство и океанография – Варна. Участва в конструирането, построяването и провеждането на подводния експеримент с подводния дом „Шелф-1” през 1970 г. при Маслен нос, а впоследствие и в българо-съветските научни експерименти с подводния дом „Черномор” през 1973 и 1974 г.
През 1973 г. преминава в новосъздадения Институт по океанология при БАН във Варна, където работи до 1990 г. Участва в създаването на образци дълбоководна техника и в провеждането на редица подводни експерименти.
Безкористно предава опита и знанията си на следващите поколения дейци на подводния спорт и подводното дело.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 17 Ное 2007, 11:01    Заглавие:  

17 ноември 1853 г. Руската параходна фрегата „Владимир”, с командир капитан-лейтенант Григорий Бутаков, за първи път в историята на битките между параходи атакувал и пленил турския параход „Перваз-Бахри”. Успехът е постигнат благодарение на това, че руският офицер обсипал с артилерийски огън кърмата на турския кораб, където турците нямали оръдия.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1869 г. След 10-годишно строителство тържествено е открит Суецкият канал. На церемонията присъствали хедивът (управител) на Египет Исмаил Паша, австро-унгарският император Франц-Йосиф І, френската императрица Евгения, представители на кралски фамилии от цяла Европа. Първият кораб, който преминал през канала, бил параходът „Хоук” на английската компания „Бритиш Индиън телеграф къмпъни”.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

17 ноември 1874 г. Английският клипер Cospatrick, пътуващ от Англия към Окланд, Нова Зеландия, загинал от пожар в Индийския океан. От 476 човека, намиращи се на борда му, се спасили едва 3.

Click to see if image is larger

17 ноември 1944 г. При охрана на конвой към Сингапур бил потопен японския самолетоносач Shinyo след четири торпедни попадения от американската подводница „Spadefish”.

Click to see if image is larger

17 ноември 1956 г. България се присъединява към Конвенцията за защита на човешкия живот на море.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Нед 18 Ное 2007, 04:51    Заглавие:  

18 ноември 1832 г. В Хелзинки е роден Нилс Адолф Ерик Норденшелд, член на Стокхолмската академия на науките. Участва в експедиции и сам ръководи такива до архипелага Шпицберген. Осъществява две плавания по р. Енисей. През 1878 г. щурмува Североизточния морски път. Прониква в Карско море, заобикаля най-северната точка на Азия – н. Челюскин, презимува на Чукотка и през лятото на следващата година стига до Беринговия проток. Продължава околосветската си обиколка и през април 1880 г. се завръща в Стокхолм. Умира на 12 август 1901 г. в селцето Далбю, Швеция.

18 ноември 1855 г. Дейвид Ливингстън открива водопада Виктория на река Замбези.

Click to see if image is larger

Click to see if image is larger

18 ноември 1898 г. Във водите пред княжеския дворец „Евксиноград” край Варна застава на котва новопостроеният в Бордо български учебен крайцер „Надежда”. Веднага той е посетен от княз Фердинант и неговата свита. След това крайцерът отплава за Бургас, където става тържественото му освещаване и включване в състава на българския военен флот.

Click to see if image is larger

18 ноември 1903 г. САЩ и Панама подписали договор във Вашингтон, според който САЩ подкрепили искането на Панама да се отдели от Колумбия. В замяна на това Панама предоставила на САЩ зона в Панамския провлак за прокопаване на плавателен канал, както и право за неговото стопанисване и експлоатация. Строежът започнал през 1904 г., първият кораб преминал по Панамския канал на 15 август 1914 г., а официалното откриване станало на 12 юни 1920 г. Неизгодните за Панама клаузи на договора от 1903 г. били отменени едва на 7 септември 1977 г. с подписването на два нови договора за статута на Панамския канал. Според тях Панама постепенно получава правото на управление на канала, като той става нейна пълна собственост на 1 януари 2000 г.

18 ноември 1939 г. Датският лайнер Simon Bolivar попаднал и се взривил на мина, недалеч от Харуич, Англия. Загинали 130 човека.

18 ноември 1942 г. Ескортиращата конвоя ONS-144 норвежка корвета Montbretia K-208 торпилирала и потопила германската подводница U-262. Първото торпедо попаднало в района на мостика на подводницата и убило намиращите се там моряци. Тъй като подводницата не потъвала норвежците изстреляли второ торпедо и субмарината бързо отишла на морското дъно. Заедно с нея загинали 45 члена от екипажа й. 25 човека били спасени и вдигнати на борда на норвежката корвета „Potentilla” K-214 , като двама от тях по-късно починали и били погребани в морето.

Click to see if image is larger

18 ноември 1945 г. Пет американски самолета Avenger изчезват безследно в района на Бермудския триъгълник. Изпратеният да ги търси спасителен самолет също се изгубва. Загиват общо 27 американски авиатори. Оттогава загадката за тяхното изчезване остава неразгадана.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пон 19 Ное 2007, 05:18    Заглавие:  

19 ноември 1711 г. Роден е Михаил Ломоносов, руски учен енциклопедист, първият руски академик, основател на Московския университет, географ и историк, поет и художник, почетен член на Шведската и Болонската академия на науките. Значително място в неговото огромно научно дело заемат морските изследвания, на теорията и практиката на които посвещава някои от най-комплексните си разработки.
През 1759 г. в книгата „Разсъждения за голямата точност на морския път” обосновава редица нови астрономически методи за определяне на положението на плавателните съдове в морето и предлага нови навигационни инструменти за тяхното прилагане. През 1762 – 1763 г. обосновава политическото и стопанското значение на усвояването на Северния морски път. Обобщава опита на Камчатските експедиции и предлага проект за изследване на арктическите морета.
Проучва и класифицира морските ледове, създава теорията за дрейфа на ледовете в Северния ледовит океан, потвърдена впоследствие от полярните изследователи. Ломоносов предсказва формата на изобщо неизследвания дотогава северен бряг на Америка и съставя примерна карта, която в общи линии се оказва съвсем близка до неговата реална конфигурация. Подготвя и обучава за работа със създадените от него инструменти навигаторите на експедицията на Василий Чичагов до Шпицберген. Участва и в създаването на първия руски атлас. Умира на 15 април 1765 г.

Click to see if image is larger

19 ноември 1887 г. Холандският лайнер Scholten, под командването на капитан Таат, извършвал рейс от Ротердам за Ню Йорк. На кораба се намирали 156 емигранти и 54-членен екипаж. Около 10 часа вечерта „Схолтен” се намирал на 4 мили от Дувър. Над морето се носела мъгла, заради която от мостика на холандския лайнер не успяли да видят стоящият близо до адмиралтейския пирс на котва без светлини английски въглищар „Роза Мери”. „Схолтен”, не успял да промени курса си, и ударил своята дясна скула във форщевена на въглищаря и получил пробойна с ширина 3 м. Опитите да се източва водата се оказали безрезултатни: лайнерът потънал след 20 минути. Поради силния крен и диферент към носа се оказало невъзможно да се спуснат спасителните лодки. Макар на пасажерите своевременно да били раздадени спасителни жилетки, се удавили 132-ма човека.

Click to see if image is larger

19 ноември 1905 г. По време на буря германският параход Hilda се разбил в подводни скали край френския остров Сен Мало. От 128-те души на борда му оцелял само един пътник.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Вто 20 Ное 2007, 03:32    Заглавие:  

20 ноември 1555 г. В Москва е подписана търговска спогодба между Русия и Англия. С нея англичаните получили свободен достъп до руските пристанища.

20 ноември 1759 г. В залива Киберон се срещнали френският флот, командван от маршал Дьо Конфлан, и английска армада, предвождана от адмирал Хоук. Битката се оказала фатална за французите. Те изгубили 5 линейни кораба и се принудили да търсят спасение в устието на малката река Вилен. Пред опасността да попадне в английски плен Дьо Конфлан трябвало да изостави кораба си и да търси спасение на брега. През следващите дни англичаните разрушили всички транспортни и десантни кораби на французите и окончателно провалили плановете им да нахлуят в Англия. Франция била и лишена от възможността да подкрепя презморските си територии, а англичаните затвърдили превъзходството си на море.

Click to see if image is larger

20 ноември 1770 г. При устието на река Чърчил в залива Хъдсън от своето първо пътешествие в земите на днешна Северна Канада се завърнал Самюъл Хърн, търговски агент на компанията „Хъдсънов залив”. По време на това пътуване той открил река Дюбонт и едноименното езеро.

Click to see if image is larger

20 ноември 1820 г. Американският китобоен кораб Essex бил нападнат близо до екватора от кашалот, който успял да го потопи. Този инцидент станал идея и основа за популярния в цял свят роман на Хърман Мелвил – „Моби Дик или Белия кит” (1851 г.).

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Сря 21 Ное 2007, 05:29    Заглавие:  

21 ноември 1841 г. Роден е италианският пътешественик и изследовател на Малайския архипелаг Луиджи Мария д’Албертис. През 1871 – 1872 г, по време на първото си пътешествие до Малайския архипелаг, изследва северозападната част на остров Нова Гвинея. През 1875 – 1877 г., при второто си пътешествие пак до там, открива река Флай и прониква по нея на 80 км навътре в острова. Участник е в Сицилианския поход на Джузепе Гарибалди. Умира на 2 септември 1901 г. в град Сасари на остров Сардиния.

Click to see if image is larger

21 ноември 1847 г. Холандският пътнически параход Phoenix, превозващ емигранти, изгорял в езерото Мичиган. Загинали 240 човека.

Click to see if image is larger

21 ноември 1916 г. Британският болничен кораб Britannic, близнак на печално известния „Титаник”, попаднал на мина и потънал в Егейско море. Загинали 30 човека в спасителна лодка, попаднала под въртящите се винтове.

Click to see if image is larger

21 ноември 1952 г. По време на изпитанията на реактивната система „въздух-кораб” „Комета” е потопен черноморският крайцер Красный Кавказ.

Click to see if image is larger

21 ноември 1956 г. Съветската дизелова подводница М-200 „Месть” (пр.96 XV серия), от състава на 157-а отделна бригада подводници на Балтийския флот, загинала в Суурупском пролив в Балтийско море в резултат на сблъсък с ескадрения миноносец „Статный”.

Click to see if image is larger

21 ноември 1957 г. Във Варна, в съседство с Военноморския музей, официално е открит музеят на българската военноморска слава, корабът-герой „Дръзки”.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Чет 22 Ное 2007, 03:36    Заглавие:  

22 ноември 1594 г. В Плимут умира Мартин Фробишър, известен мореплавател и флотоводец. През 1576 – 1578 г. с две малки шхуни „Габриел” и „Майкъл” и една галера се отправил на експедиция за търсене на Северозападния морски път към Китай и Индия. Открил южното и източното крайбрежие на о. Бафин, наречени по-късно залив Фробишър, но при остров Батчър бил спрян от ледовете. Върнал се в Англия с няколко обрзеца „черна земя”, както в онези времена наричали рудата. Веднага се разпространил слухът, че е открил огромни залежи от злато. Кралица Елизабет ми дала 1000 фунта стерлинги със задачата да организира нова експедиция. Отново стигнал до залива Фробишър и се върнал с 200 тона руда. Кралица Елизабет я обявила за „неизвестен метал” и отново изпратила Фробишър на плаване. Този път мореплавателят докарал в Англия 1300 тона руда. Нищо ценно от нея обаче не могли да извлекат и накрая я изхвърлили в морето. Експедициите на Фробишър не донесли полза на науата, но изиграли огромна роля за пробуждане на интереса към Северозападния морски път. Фробишър остава в историята и като един от ръководителите на английския военен флот от епохата на кралица Елизабет. Заедно с Франсис Дрейк участвал в битката с испанската „Непобедима армада” през 1588 г.

Click to see if image is larger

22 ноември 1643 г. В Руан е роден Рене Робер Кавалие дьо Ла Сал – френски колонизатор и изследовател на Северна Америка. През 1669 г. той открива река Охайо, а през 1687 г. минава през Големите американски езера и стига до река Илинойс. През 1681 г. проследява поречието на река Мисисипи от устието на Илинойс до Мексиканския Залив и обявява целия басейн за френско владение под името Луизиана, наречена така, в чест на френския крал Луи XIV.

Click to see if image is larger

22 ноември 1873 г. Френският лайнер Ville de Havre (5100 peг. т), в тъмна ясна нощ движейки се с 13-възлова скорост, се оказал пред форщевена на английския железен клипер Lochearn (1200 peг. т). В момента на удара на френския параход рухнали грот и бизанмачтите, убивайки няколко човека и разрушавайки две шлюпки. Корабът отишъл на дъното след 12 минути. „Лох Ирн” успял да спаси 61 пътници и 26 моряци, останалите 226 човека, намиращи се на борда на парахода, загинали. На другия ден спасените били предадени на американския кораб „Тримантейн”.
„Лох Ирн”, със силни повреди в носовата част на корпуса, пропускал вода. На 28 ноември екипажът бил принуден да напусне кораба и да търси спасение с лодките, които след няколко дена били забелязани от кораба „Бритиш Куин”.

Click to see if image is larger

22 ноември 1916 г. Самоубива се Джек Лондон, един от най-ярките писатели от началото на миналия век. Автор е на романите „Мартин Идън”, „Морският вълк”, на сборниците разкази „Жажда за живот”, „Южноокеански разкази” и др., превърнали се още приживе на писателя в класически образци на световната литературна маринистика.

Click to see if image is larger

22 ноември 1941 г. През 1941 г. особено безпокойство на британското Адмиралтейство предизвиквали големите загуби на търговски кораби, понесени в резултат на действията на германски рейдери и подводници в района на Фритаун. Командирът на британския крайцер Devonshire, кептън Ричард Оливър, получил заповед да излезе в морето и да търси немските спомагателни крайцери и корабите за снабдяване на подводници. Почти двуседмичното крейсерство отначало не дало никакви резултати. Но на сутринта на 22 ноември 1941 г. корабният разузнавач на крайцера открил на 40 мили по курса на кораба и на около 300-350 мили северозападно от остров Възнесение неизвестен кораб. Оказал се най-удачният вспомагателен крайцер на Кригсмарине Atlantis (Schiff 16 – Raider С), който действайки в Атлантика, Тихия и Индийския океан от 2 април 1940 г. имал на сметката си 22 потопени или пленени кораби с общо водоизместване 145 698 т. В момента на откриването „Атлантис” зареждал с гориво подводницата U-126, незабелязана от пилота на разузнавача. Получавайки в 7,05 часа донесението от разузнавача, капитан Оливер увеличил скоростта на крайцера до 25 възела и в 8,09 получил визуален контакт. В 8,15 немците, най-накрая, забелязвайки „Девоншир”, прекратили предаването на гориво и на пълен ход започнали да се изтеглят от района. Това предизвикало подозрението на командира на крайцера и в 8,20 отново бил пуснат „Walrus”, който скоро доложил за изоставен на мястото моторен катер, големи петна гориво и бурун на повърхността на океана, което позволило да се предполага за неотдавнашното потапяне на зареждащата се подводница. В 8,37 от дистанция 70 кабелта крайцерът произвел по изтеглящия се кораб два изстрела от оръдията от универсалния калибър по носа му вляво и в дясно, заповядвайки му да спре. Обаче рейдерът предал по радиото с открит текст сигнал за тревога (RRR - атака срещу кораба от военен кораб на противника), представяйки се за холандския кораб „Polyphemus”, и продължил хода си на юг. Непознаването на секретната позивна на холандския кораб и правилната структура на действащите в този момент сигнали (в подобни ситуации отдавна се използвал сигналът RRRR) усилило подозренията на командира на крайцера, който пък запитал командването за предполагаемото местонахождение на „Полифемус”. В очакване на отговор от Фритаун „Девоншир”, имайки явно преимущество в скорост, не намалял дистанцията от неизвестния кораб, следвайки го и продължавайки „изследването” на мнимия холандец от въздуха. Скоро с помощта на корабния самолет се разкрили разлики в конструкциите на двата кораба: „Полифемус” имал кърма с отвор, а рейдерът – крайцерска. Едновременно капитан Оливер получил информация от командването на военноморските сили в Южния Атлантик, че в района не може да има никакви холандски съдове. От този момент „Атлантис” бил обречен. В 9,35 от дистанция 100 кабелта „Девоншир” открил огън от главния калибър, а в 10,14 горящият съд потънал вследствие на вътрешни взривове. Веднага след потапянето на рейдера английският крайцер, заради опасения от подводна атака (за наличието на подводница в района нееднократно донасял пилота на корабния разузнавач), бързо се отдалечил от мястото на боя, без да се заема със спасяването на немския екипаж. С това се заела U-126, която по време на боя безуспешно се опитвала да излезе на позиция за атака. Спасените от „Атлантис” били предадени на германския снабдителен кораб за подводници „Python”.

Click to see if image is larger

22 ноември 1972 г. Самолет Як-38М изпълнява „пълен профил” от палубата на противолодъчния крайцер „Москва”. Този ден се смята заа рожденден на палубната авиация на Русия.

Click to see if image is larger

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Пет 23 Ное 2007, 03:42    Заглавие:  

23 ноември 1813 г. В селището Дракино, Костромска област на Русия, е роден Генадий Иванович Невелски, изследовател на Далечния изток. През 1832 г. завършил Морския кадетски корпус, а през 1836 г. – офицерските класове. През 1848 – 1849 г. като капитан на търговския кораб „Байкал” плавал от Кронщат до Петропавловск Камчатски. Описал северните части на остров Сахалин, Сахалинския залив и доказал, че Сахалин е остров, а не полуостров, както се смятало дотогава. Установил, че река Амур е достъпна за морски кораби. Основал град Николаевск на Амур. По-нататъшните му изследвания били прекъснати поради противодействията на петербургската администрация, която през 1856 г. го отзовала в столицата. Починал на 17 април 1876 г. в Санкт Петербург.

23 ноември 1846 г. Заложен е килът на първия руски военен кораб с гребен винт – ветроходно-парната фрегата Архимед. Построена е по проект на Иван Афанасиевич Амосов – един от водещите руски корабостроители, инспектор-корабостроител на Кронщатското пристанище.

Click to see if image is larger

23 ноември 1914 г. Немската подводница U-18, на връщане от разузнаване от Скапа Флоу, налетяла на подводна скала на дълбочина 50 м и получила леки повреди. След 14 часа тя отново се ударила на подводни камъни, които пробили обшивката на здравия корпус. От пробойната нахлула вода. Командирът заповядал да изплават на повърхността. Екипажът напуснал потъващия си кораб и бил пленен от английски моряци (един матрос загинал).

23 ноември 1965 г. Край остров Хог, при преминаване по корабоплавателния канал се сблъскали американският голямотонажен параход America Pilot и малкият танкер Maiumec San. При сблъсъка „Америка Пайлът” със своята носова част се вклинил в левия борд на танкера и се спрял в него. В такова положение ги заварили пристигналите на мястото на катастрофата спасителни съдове. „Мейумек Сан” имал огромна пробойна.
Тъй като съществувала опасност танкерът да потъне, ако корабите бъдат разделени, спасителите с помощта на въжета укрепили корабите един за друг , и в това положение ги повели към пристанището. Буксировката завършила благополучно и тогава провели заключителния етап на спасителната операция – танкерът бил разтоварен и „Майумек Сан” изплавал. Част от повредения му борд излязла над водата. Така опасността от потъване на танкера значително намаляла. Когато разделили корабите „Мейумек Сан” бил отбуксиран на плитко, запушили пробойната му с пластир и го откарали за ремонт.

23 ноември 1980 г. От пристанище Сурабат, близо до Маскат – столицата на султаната Оман, отплавала експедицията „Синдбад” на ирландския мореплавател Тим Севърин. Неговото намерение било да повтори маршрута на Синдбат Моряка от вълшебните приказки на Шехерезада „Хиляда и една нощ”. Седемте плавания, за които тя разказва, имат за основа описанията на древноарабските търговци-мореплаватели за техните пътувания до Островите на подправките и Китай. След добросъвестно изучаване на оскъдните исторически сведения Тим Севърин построил копие на древен арабски кораб. Подобно на оригинала всички негови части били „съшити” с кокосово въже, без да е употребен нито един гвоздей. С този плавателен съд, наречен „Сохор”, Тим успял да осъществи плаването от Оман до Китай. То продължило 8 месеца, но възстановило една легенда и я превърнало от мит в действителност.

Click to see if image is larger

23 ноември 1998 г. В последното си пътешествие отплава писателят Върбан Стаматов. Роден на 27 май 1924 г. във Велико Търново, Върбан Стаматов завършва гимназиалното си образование във Варна. Тук, след годините на студентството в София, преминава и част от живота му. Работи като редактор в издателство „Георги Бакалов”. В периода 1971 – 1975 г. е председател на варненското дружество на Съюза на българските писатели.
В продължение на няколко десетилетия творчеството му е неразривно свързано с морската тема. Създава романите „Брегът на бедните”, „Островитяни”, „Флагман”, „Голямото горчиво езеро”, „Щурец на полюса”, „Смърт в Лодърдейл” и др., плод на личните му преживявания и наблюдения на моряшкия живот. Към голямата тема за морето и вековните усилия на българина да се преобщи към него писателят се върна отново в една от последните си книги – „Българинът и морето”.

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
popay_the_sailor
[Admin]


Регистриран на: 06 Яну 2004
Мнения: 10243
Местожителство: Варна

МнениеПуснато на: Съб 24 Ное 2007, 04:51    Заглавие:  

24 ноември 1642 г. Холандският мореплавател Абел Янзсон Тасман достигнал до неизвестен дотогава бряг и му дал името на губернатора на Холандска Индия Ван Димен. По-късно се установило, че това е остров, който през 1853 г. справедливо бил наречен на своя откривател – Тасмания.

Click to see if image is larger

24 ноември 1787 г. Руският хидрограф Гавраил Александрович Саричев завършил изследването на Охотско море, като стигнал при днешния град Иркутск при горното течение на река Лена. Наблюденията си от експедицията, продължила две години, описал в книгата „Пътешествие на флота на капитан Саричев по североизточните части на Сибир, Ледовития океан и Източния океан”. Книгата излязла от печат през 1802 г. с атлас и станала образец на руската пътеписна литература от първата половина на ХІХ век.

24 ноември 1880 г. Френският параход Онкъл Джозеф (823 рег. т), пътуващ под командването на капитан Лаком към Марсилия, бил потопен от налетялия го през нощта италиански параход Ортилия (1853 рег. т), който се движел на пълен ход. „Онкъл Джозеф” се задържал на водата само 8 минути, спасили се само тези, които успяли да се прехвърлят на палубата на другия параход. Броят на жертвите на тази катастрофа бил 215 човека, а причините за нея са неспазване на правилата за разминаване.

24 ноември 1899 г. В руския печат се появила статията „Багдат и Бургас”, обосноваваща предложението „да се създаде една „наблюдателна база” от руски войски в Бургас, чието пристанище да било служело и за местопребиваването на Черноморската флота. По тоя начин Русия щяла да парализира съвсем изгодите за Турция от железницата Коня – Багдат – Басра... заемането на Бургас могло да стане със съгласието на бълг. правителство, тъй като Бургас не щел да бъдер зает като територия, ами само като наблюдателен пункт...”

_________________
Rolling, turning, diving
Rolling, turning, diving, going in again
Run, live to fly, fly to live, do or die
Run, live to fly, fly to live, Aces high.
--------------------------------------------
Есть ложь, наглая ложь и советская историография
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла 
ICQ Номер 
Покажи мнения от преди:   Сортирай по:   
Страница 61 от 64 [956 Мнения]   Иди на страница: Предишна 1, 2, 3, ..., 59, 60, 61, 62, 63, 64 Следваща
Създайте нова тема   Напишете отговор Предишната тема :: Следващата тема
 Главната страница » ОБЩА СТАЯ » ОБЩ АРХИВ » "Океан"
Идете на:  

Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети

[ Time: 0.1184s ][ Queries: 13 (0.0264s) ][ Debug on ]

 
Copyright ©2006-2012 Air Group 2000 Ltd. All rights reserved. support@airgroup2000.com

eXTReMe Tracker